دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

جینسیگ

یکی از گیاهان نیروبخش و مقوی که شهرت فوق العاده ای در دنیا دارد این گیاه را گیاه جوانی یا نوشدارو نامیده اند .

گیاهی است چند ساله به بلندی تا 80 سانتمیتر، دارای برگ هایی مشتمل بر 5 برگچه نوک تیز دندانه دار ، که دو برگچه پایینی کوچکتر از بقیه می باشند .

گل های آن به صورتی چتری مجتمع شده و به تعداد 15 تا 20 عدد در هر چتر است ریشه گیاه که در قسمت مستعمل آن می باشد دراز ، ضخیم یک شاخه یا منشعب و دو شاخه ، طول آن یک متر و بیشتر و قطر آن در ناحیه یقه گیاه تا 10 الی 20 سانتی متر تخمین زده می شود .

پوست خارجی ریشه گیاه به زرد رنگ ، طعم آن کمی شیرین ، شبیه مغز ریشه شیرین بیان است . البته در بعضی گونه ها اندکی تلخ گزارش شده است .ریشه های مسن و غیرپرورشی دارای ارزش دارویی فوق العاده بیشتری است و هر مقدار که از عمر آن می گذرد خاصیت درمانی بیشتری پیدا خواهد کرد بهترین سن برای استفاده از جینسینگ ، جینسینگ با طول عمر 6 سال است .

(این گیاه شباهت زیادی به هویج داشته و با نوع و رنگ های مختلف وارد کشور ایران می شود که بهترین نوع آن جین سینگ قرمز است که رنگ آن آلبالویی بوده و بیشترین مصرف را از گذشته تا به امروز داشته نوع دوم آن جین سینگ سفید است که کرم رنگ بوده و هر دوی معرفی شده اندازه ای بین 15 تا 20 سانتی متر دارند ).

جین سینگ پرمصرف ترین گیاه در طب سنتی است و در حال حاضر تقش مهمی در این زمینه دارد . انواع مختلف آن بیش از 2000 سال است که در پزشکی استفاده می شود. مرغوبترین نوع جینسینگ نوع کره ای آن است .

این گیاه دارای ویتامین های B و ویتامین D و سرشار از ویتامین‌ A و فلز روی می باشد .

جین سینگ طبیعت گرم و خشک دارد :

خواص درمانی :

تقویت عمومی : ، مصرف جین سینگ نیرو و توانایی ایجاد می کند تا در دوران نقاهت پس از بیماری ، بی نظمی های غده های بدن و ضعف اعصاب از بین رود. متابولیسم قندها و هیدراتهای کربن در بدن را منظم می کند و موجب می شود که مصرف اکسیژن به طور مداوم و عادی انجام گیرد برای این منظور می‌توان 20 گرم جینسینگ را خرد کرده همراه با 1 لیوان آب جوش دم کرده تا سرد شدن آن صبر کرده و سپس صاف نموده و با 100 گرم عسل مخلوط کرده روزی یک قاشق مرباخوری میل کنند. همچنین برای آرام کردن اشخاصی که ناراحتی های روانی دارند ، بسیار نافع است و یک نوع مسکن موثر برای مغز می باشد.

تقویت اعصاب ، شاداب کننده : مقداری آب را بجوشانید و ترجیحا این کار را در ظروف غیر فلزی مانند قوری لعابی یا چینی یا پیرکس انجام دهید. مقداری از ریشه خشک شده ی جینسینگ (حدود 5 تا 10 گرم )1 لیوان آب جوش اضافه کنید. سپس شعله را کم کنید و اجازه دهید تا مدت 20 تا 30 دقیقه دم بکشد. در صورت تمایل می توانید بیشتر از این مدت نیز آن را دم کنید، تا جایی که آب به نصف مقدار اولیه اش برسد. حال صبر کنید تا چای کمی سرد شود و دمای آن به دمای اتاق برسد(این توصیه ای است که در طب سنتی چین به آن اشاره شده و پیشنهاد شده است که چای به صورت ولرم نوشیده شود).بهتر است که روزانه، 1 یا 2 فنجان از این چای بنوشید توجه کنید که ریشه ها در هنگام تهیه چای آن و نیز تا پایان مرحله خنک شدن، باید در داخل قوری بمانند.

تقویت قوای جنسی : 5 گرم جینسینگ، 10 گرم خولنجان، 5 گرم زنجبیل را آسیاب کرده روزی 2 گرم دم‌کرده با عسل شیرین نموده میل شود.

 

تقویت حافظه : برای تقویت حافظه 20 گرم جینسینگ، 10 گرم زیره سیاه، 10 گرم آرد جوانه گندم را با 100 گرم شهد خرما مخلوط کرده هر صبح ناشتا 1 قاشق مرباخوری میل شود.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد