دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

در مورد پیاز بیشتر بدانید.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


پیاز جزو آن دسته از سبزیجاتی است که تقریبا در غذای روزانه همه خانواده‌های ایرانی وجود دارد. این سبزی معمولا به صورت پخته یا سرخ‌شده در انواع غذاها یا به‌ صورت خام در سالاد مورد مصرف قرار می‌گیرد. اما یکی از مسایلی که در سال‌های اخیر خیلی باب شده، سرخ کردن پیاز و نگهداری آن در یخچال و فریزر برای مدتی طولانی است. حتی نوع آماده پیاز هم در فروشگاه‌های مواد غذایی به چشم می‌خورد. در رابطه با خواص این سبزی پرمصرف، شرایط ایده‌آل سرخ کردن آن در منزل و درست یا اشتباه بودن استفاده از پیازداغ‌های آماده گفتگویی داشته‌ایم با دکتر سیدعلی کشاورز، متخصص تغذیه و رژیم درمانی.

پیاز هم خاصیت دارد؟

- البته! پیاز سبزی پر خاصیتی است؛ چون ویتامین C و برخی از ویتامین‌های گروه B را دارا بوده و خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد. جالب است بدانید که هر 100 گرم از این سبزی دارای 26 میلی‌گرم ویتامین C و حتی 260 میلی‌گرم پتاسیم، ماده معدنی است که به کنترل فشار خون کمک می‌کند. علاوه بر همه اینها، این مقدار سبزی دارای 25 کیلوکالری انرژی نیز هست. شاید شنیده باشید که در گذشته گفته می‌شد اگر مسافرت می‌روید حتما در شهری که وارد می‌شوید پیاز آن شهر را بخورید. این حکایت، هم به خاطر جذب ویتامین‌های موجود در این سبزی بود و هم به خاطر خاصیت ضدعفونی‌کنندگی آن. اما وقتی پیاز سرخ می‌شود عمده ویتامین آن (به ویژه ویتامین C و گروه B) را از دست می‌دهد. در ضمن، پیاز به‌ عنوان سبزی منبع فیبر هم هست و به کارکرد طبیعی دستگاه گوارش کمک می‌کند. پس می‌توان آن را به عنوان یک همراه غذای پرفیبر (2 گرم فیبر در هر 100 گرم پیاز) میل کرد.

می‌گویند پیاز در هوای آزاد آلودگی را به سرعت به خودش می‌گیرد. آیا این موضوع از نظر علمی صحت دارد؟

- خب، این به مدت زمان و نحوه نگهداری پیاز بستگی دارد. اصولا اگر پیاز برای مدت کوتاهی بیرون بماند، اشکالی ندارد اما اگر پوست‌اش کنده و مغز آب دارش قطعه قطعه شود، مثل هر ماده غذایی دیگر به سرعت آلودگی محیطی پیدا خواهد کرد.

در برخی از مرغ‌فروشی‌ها پیاز را ریز خرد می‌کنند و به همراه فلفل دلمه‌‌ای روی فیله مرغ می‌ریزند تا مزه‌دار شود و در یخچال نگهداری می‌کنند. این کار، بهداشتی است؟

- اگر برای مدت کوتاه (یک‌روز) در یخچال باشد، اشکالی ندارد اما بیشتر از آن ممکن است سبب آلوده شدن ثانویه دیگر مواد غذایی از جمله فیله مرغ شود.

در رابطه با شرایط سرخ کردن ایده‌آل پیاز در خانه چه توصیه‌ای دارید؟

- سرخ کردن اگر در حد تفت دادن باشد، اشکالی ندارد اما سرخ کردن پیاز در حدی که کاملا قطعات خردشده‌اش قهوه‌ای شوند؛ نه تنها سبب از بین رفتن ارزش غذایی این سبزی می‌شود، بلکه همه فیبرهای آن نیز می‌سوزد و دیگر به عنوان یک ماده غذایی موثر و مفید نخواهد بود. بنابراین، یک تفت مختصر که به بهتر شدن طعم و مزه غذا کمک کند، مانعی ندارد. البته برای این کار توصیه می‌شود از کمی روغن مخصوص سرخ کردن استفاده کنید.

آیا سرخ کردن پیاز و نگهداری آن برای مدتی طولانی در یخچال یا فریزر صحیح است؟

- اصولا ما هیچ‌گاه توصیه نمی‌کنیم موادغذایی پخته را به مدت طولانی در یخچال یا فریزر نگهداری کنند چون همیشه احتمال بروز آلودگی وجود دارد. اگر کسی می‌خواهد مواد غذایی را برای مدت طولانی نگه دارد باید حتما خام باشند چون مواد غذایی خام اگر آلودگی هم داشته باشند، در حین پخت و حرارت دیدن میکروب و سموم میکروبی آنها از بین می‌رود. تقریبا در تمامی روش‌ها جز کباب کردن مستقیم روی شعله، موادغذایی حرارت 100 درجه را به مدت نیم ساعت تحمل می‌کنند و معمولا مقاوم‌ترین سموم میکروبی در این مدت نابود می‌شوند. وقتی سبزی از قبل پخته باشد و در یخچال نگهداری شود معمولا موقع مصرف تنها گرم می‌شود و میزان حرارت کم و کوتاه خواهد بود. پس اگر آلودگی در آن وجود داشته باشد در چنین شرایطی دیگر میکروب و سم اش از بین نمی‌رود. پس بهتر است که موادغذایی پخته برای مدت طولانی در یخچال و یا فریزر نگهداری نشوند، بلکه تازه به تازه برای طبخ انواع غذاها مورد استفاده قرار گیرند.

با توجه به این حرف‌ها، پس مصرف پیازداغ‌های آماده که در فروشگاه های مواد غذایی به فروش می‌رسند را هم توصیه نمی‌کنید؛ درست است؟

- خب، به‌طور معمول، اگر می‌خواهید از خواص سبزیجاتی مثل پیاز به نحو شایسته‌ای استفاده کنید بهتر است از انواع تازه آنها بهره ببرید؛ بخصوص که هرچه از زمان فرآیند آنها (حتی به روش استاندارد) بگذرد، ارزش تغذیه‌ای خود را از دست خواهند داد.

علت تشنه نشدن در خواب

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


محققان معتقدند ساعت داخلی بدن انسان به تنظیم هورمون ذخیره آب کمک می‌کند و مانع از احساس تشنگی به هنگام خواب می‌شود. به بیان دیگر، تشنگی در خواب یا احساس نیاز به دستشویی، فرایندی طبیعی نیست.

در مقاله‌ای که در نشریه علوم عصبی نیچر به چاپ رسیده، اریک ترودل و چارلز بورک، فیزیولوژیست‌های عصبی از موسسه تحقیقاتی مرکز سلامت دانشگاه مک‌گیل در مونترال کانادا، ساز و کاری را پیشنهاد کرده‌اند که در آن، سیستم شبانه‌روزی بدن یا همان ساعت داخلی، گردش آب را کنترل می‌کند و در زمان خواب، هورمونی به نام وازوپرزین برای کمک به بدن در ذخیره آب ترشح می‌شود که بدن را در طول شب مرطوب نگه می‌دارد.

کریستوفر کول‌ول، عصب‌شناس دانشکده پزشکی دیوید گفن در دانشگاه کالیفرنیا که به تحقیق بر روند خواب و سیستم شبانه‌روزی بدن اشتغال دارد، گفت: "ما از سال‌ها پیش می‌دانستیم میزان وازوپرزین در هنگام خواب بالا می‌رود، اما هیچ‌کس نمی‌دانست این اتفاق چطور می‌افتد. اما این گروه سازوکار فیزیکی مهمی را در این رابطه کشف کردند".

بدن میزان آب خود را غالبا با دریافت آب از طریق فعال کردن احساس تشنگی و دفع آن توسط ادرار کنترل می‌کند. انسان در طول خواب آب نمی‌نوشد، بنابراین بدن باید میزان از دست دادن آب خود را به حداقل برساند تا بدن بدون آب باقی نماند. دانشمندان معتقدند میزان کم آب، گروهی از سلول‌های نورونی را فعال می‌کند که آن‌ها نیز گروه دیگری از سلول‌ها را برای ترشح وازپروزین در خون تحریک می‌کنند.

علت های کمردرد

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

آیا تا به حال دچار کمردرد شده‌اید؟ بسیاری از افراد در طول زندگی خود از کمردردهای شدید شکایت کرده‌اند، اما این عارضه تا حد زیادی بین انسانها شایع است.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، ‌اولین حمله درد به ناحیه تحتانی کمر معمولا برای افرادی در بین سنین 30 تا 40 سالگی بروز می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که کمردرد با بالارفتن سن، شایع‌تر می‌شود. این عارضه بین افراد بسیار شایع است و از هر10 نفر تقریبا هشت نفر با آن دست به گریبان هستند.

کمردرد مشکلی است که اغلب ظرفیت انسانها را در زندگی دستخوش تغییر می‌کند و گاهی هزینه زیادی را به فرد تحمیل می‌نماید. به گفته متخصصان؛ کمردرد در بین افرادی که به لحاظ جسمی متناسب نیستند، شایع‌تر است. کمر و ماهیچه‌های شکمی ضعیف ممکن است نتوانند به خوبی ستون فقرات را حمایت کنند. اگر شما یک الگوی زندگی بدون تحرک یا کم تحرک دارید یعنی بیشتر روز در یک وضعیت می‌نشینید در مقایسه با کسی که تقریبا هر روز ورزش می‌کند، بیشتر در معرض آسیب به کمر خود هستید. همچنین اگر شکم بزرگی دارید این وضعیت فشار اضافی را به ماهیچه‌های شما در قسمت تحتانی کمر وارد می‌کند و شرایط را برای بروز کمردرد فراهم می‌سازد. از سوی دیگر، برخی از کمردردها شامل بیماری دیسک کمر ممکن است زائیده ژنهای شما باشند.
یکی دیگر از عواملی که در بروز این عارضه تاثیر دارد، نژاد است. برای مثال زنان آمریکایی آفریقایی تبار دو تا سه برابر بیش از زنان سفید پوست به نوعی عارضه استخوانی مبتلا می‌شوند که روی قسمت پایینی نخاع تاثیر نامطلوب و بیمارگونه می‌گذارد. درعین حال محققان تاکید کردند که نوع شغل نیز تاثیر عمده‌ای روی سلامت و بهداشت این ناحیه از بدن دارد. اگر بر حسب ضرورت شغلی ناچار باشید که وزنه‌های سنگین بلند کنید و یا در تمام ساعات روز یک جا بنشینید، سلامت کمر خود را به خطر خواهید انداخت.

برای مثال بسیاری از تایپیست‌ها یا نویسندگان اغلب از درد کمر رنج می‌برند. در این میان کشیدن سیگار نیز از جمله فاکتورهای خطرزا برای سلامت کمر محسوب می‌شود. هرچند سیگار کشیدن به طور مستقیم عامل بروز کمردرد نیست اما خطر ایجاد درد را در پشت تشدید می‌کند که این درد تا پشت پاها از فشار نخاعی - دیسکی روی یک عصب کشیده می‌شود. سیگار در واقع مانع می‌شود که بدن بتواند مواد مغذی و ضروری را به دیسک‌های بین مهره‌ای در قسمت تحتانی کمر برساند. از سوی دیگر مشکلات مکانیکی نیز می‌توانند موجب کمر درد شوند. به این مفهوم که شاید شایعترین نوع مشکلات مکانیکی تحلیل رفتن دیسک‌های بین مهره‌ای باشند. این دیسک‌ها به اعصاب نخاعی فشار می‌آورند و باعث ایجاد درد شدید در این ناحیه می‌شوند. علاوه بر اینها بسیاری از بیماریهای پزشکی مثل پوکی استخوان ممکن است سبب بروز کمردرد شوند. بنابراین با توجه به این تنوع در فاکتورهای خطرزا توصیه می‌شود، با مشاهده اولین علائم عارضه کمردرد حتما با متخصص مشورت شده و در درمان سهل انگاری نشود.

نکات اساسی در استفاده از میکروفر

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

اگر از مایکروفر استفاده میکنید و اگر از سوختگی با آب جوش میترسید حتما این مطلب را بخوانید

یک فرد 26 ساله جهت درست کردن یک فنجان قهوه، یک لیوان آب را در مایکروفر قرار داد. (کاری که قبلا بارها انجام داده بود) دقیقا نمیدانم چه زمانی را روی دستگاه تنظیم کرد اما او به من گفت که قصد داشته آب بجوش بیاید. وقتی که دستگاه خاموش میشود، ایشان لیوان محتوی آب را از مایکروفر خارج میکند. او میگوید وقتی لیوان را برداشتم آب نمی جوشید، اما بلافاصله تمام آب داخل لیوان بصورت انفجاری به صورتش پاشیده شد و لیوان سالم و خالی در دستش باقی ماند تا زمانی که او لیوان را زمین انداخت. تمام صورتش تاول زد و دچار سوختگی درجه یک و دو گردید، به گونه ای که ممکن است جای زخمها بر صورتش بماند. همچنین ممکن است بخشی از بینایی چشم چپ ایشان از دست برود.

زمانی که ایشان در بیمارستان بود، پزشک معالج ایشان گفت که موارد دیگری مشابه اتفاقی که برای ایشان افتاده مشاهده کرده است و هیچگاه نباید آب خالص را به تنهایی در دستگاه مایکروفر قرار داد.
اگر قصد گرم کردن به این روش را داریم باید حتما چیزی درون لیوان قرار داده شود تا انرژی کسب شده توسط آب پخش گردد. مثلا یک همزن چوبی یا چای کیسه ای یا چیز دیگر. اما به هر حال بهترین راه جوش آوردن آب استفاده از کتری است و نه مایکروفر.

توضیح:
یکی از افرادی که این مطلب را توسط ایمیل دریافت کرده گویا برای تایید صحت مطلب فوق به شرکت جنرال الکتریک طی ایمیلی آن را گزارش میدهد.
پاسخ شرکت جنرال الکتریک: از تماس شما متشکریم. خیلی خوشحال میشوم که بتوانم به شما کمکی کنم. ایمیلی که شما دریافت کردید صحیح است. آب یا هر مایعی که اشعه ی مایکروویو کسب میکند و به دمای جوش میرسد الزاما همیشه به حالت جوشش حباب نمایان نمیشود (و قل قل نمیکند). بلکه ممکن است دمای بسیار زیادی کسب کند اما همچنان بیحرکت و بدون حباب بماند و قل قل نکند.
مایع یا آبی که دمای فوق العاده زیاد را توسط امواج مایکروویو کسب میکند ممکن است پس از حرکت دادن و یا هم زدن و یا مثلا قراردادن چای کیسه ای در آن به حالت ظاهری جوشیدن برسد و قبل از آن هیچ نشانه ای از جوشیدن و دمای بالا از خود نشان ندهد. برای جلوگیری از این اتفاق و جلوگیری از صدمه دیدن هرگز هیچ مایعی را به اندازه یک لیوان، بیشتر از دو دقیقه در مایکروفر قرار ندهید. همچنین بعد از خاموش شدن مایکروفر اجازه دهید سی ثانیه مایع همچنان در مایکروفر باقی بماند و آن را قبل از سی ثانیه بیرون نیاورید!