دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

داروی ضد درد Propoxyphene

Darvon, Darvocet-N, Dolene, Lorcet, Wygesic پروپوکسی فون یک داروی جنجالی است. اگر چه در سطح بسیار گسترده ای تجویز می شود، منابع درمانی از نظر شناساندن این دارو و مصرف آن از جانب بیماران با شکست مواجه شده اند. این دارو برای خلاصی درد بهتر از آسپرین یا استامینوفن است و از هر دوی آنها ایمنتر و ارزانتر است. گروه های عمومی ذی ربط مخصوصاً «گروه تحقیق سلامتی بنیانی عمومی شهروندان واشینگتن» سالها برای حذف این دارو که در این زمینه مسئولیت مرگ غیر مترقبه هزاران نفر مصرف کننده بی رویه دارو را داشته مبارزه کرده است. گروه های پروپوکسی فون همچنان اعتیاد آور است. که عمدتاً درباره عمومیت آن توضیح داده اند. فرآورده پروپوکسی فون ممکن است شامل نوعی مرکب از چند نوع دیگر از سایر داروهای آنالجسیک باشد، اغلب آنها حاوی استامینوفن و Darvon داروی حاوی آسپرین است.

داروی PMS

تعدادی از پزشکان، تمامی داروهای متنوع را برای جلوگیری از علائم پیش از قاعدگی تجویز خواهند کرد. اگر عصبی باشید، آنها ممکن است ترانکولیزر ارام بخش را پیشنهاد کنند؛ اگر درد دارید، آنها پیشنهاد آنالجسیک مسکن می کنند؛ اگر نفخ دارید، به شما ملین می دهند. واضح است که این درمانها در مسیر رفع ناراحتی قرار نمی گیرند و از آنجایی که علائم پیش از قاعدگی دارای عوامل نامطبوع زیادی است احتمالاً درد ادامه پیدا می کند تا اینکه بتوانید در ارتباط با علت هورمونی خودتان را متعادل کنید.
پزشکانی که PMS را با کمبود پروژسترون در نیمه دوم قاعدگی ارتباط می دهند، ممکن است پروژسترون را تجویز کنند.  پروژسترون طبیعی برای 30 درصد زنان کارآیی دارد اما برای 30 درصد دیگر مفید واقع نمی شود و 40 درصد باقی مانده آرامشی جزیی به دست می آورند. پروژسترون می تواند اضافه وزن ایجاد کند اما اثر جانبی جدی و حادی به وجود نمی آورد.

درمانی برای کمک به از بین بردن عوارض جانبی متفورمین

متفورمین، یکی از داروهای خوراکی  کاهش دهنده  قند خون است که بیشتر بعنوان خط اول درمان دیابت تجویز می شود،  با این که  این دارو می تواند به کنترل دیابت کمک کند  ولی  عارضه های جانبی مثل  اسهال، سوزش سر دل، تهوع، درد شکم و نفخ می تواند مصرف این دارو را برای بیماران غیر قابل تحمل نماید. از آنجایی که بسیاری از بیماران از این عوارض رنج می برند ممکن است متفورمین را از آنچه پزشک تجویز کرده است، کمتر استفاده کنند و یا درمان با این دارو را کلا متوقف نمایند.

عوارض گوارشی متفورمین ممکن است به علت تغییر درمیکروبیوم روده، به خصوص تعداد باکتری های خوب و بد ایجاد شود.

پرفسور Heiman، معاون پژوهشی و مدیر علمی شرکت داروییMicroBiome می گوید: عوارض گوارشی متفورمین سبب قطع مصرف متفورمین در بسیاری از بیماران یا محدود نمودن دوز آن می گردد در حال حاضر تنها گزینه برای کاهش عوارض گوارشی این دارو، برنامه ی افزایش تدریجی دوز آن است، این مسئله در بسیاری از بیماران سبب تغییر نوع دارو به داروهای ضد دیابتی پر هزینه تر با مسائل ایمنی جدی ترمی گردد.

پرفسور جفری برتون از مرکز تحقیقات پزشکی پنینگتون در باتون روژ در لوئیزیانا و دکترHeiman  و همکارانش دریافتند رهایی از عوارض جانبی متفورمین با درمان خاصی به نام GIMM  یا  gastrointestinal microbiome modulatorامکان پذیر است. با این روش ممکن است عوارض جانبی متفورمین کاهش یافته و کنترل قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود یابد.

متخصصان شرکت دارویی بیومیکروبیوم می گویند:GIMM  درمانی تقریبا مشابه با یک پروبیوتیک است و باعث رشد باکتریهای مطلوب و کاهش رشد باکتری احتمالا منفی در روده می شود.همچنین به جای اسید لاکتیک، اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تولید می کند، تحقیقات نشان می دهد تولید این اسیدهای چرب با زنجیره ی کوتاه تحمل متفورمین را برای بیماران آسانتر می کند.

این تحقیق بر روی 10 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 (هشت نفر از آنها زن بودند) که نشانه های عوارض جانبی متفورمین در آنها مشاهده می شد، انجام گردید. سن این افراد بین 29 تا 71 سال بود. به مدت دو هفته، به هر بیمار یا یک دوز 500 میلی گرمی از متفورمین همراه باGIMM یا همین دوز متفورمین همراه با دارونما داده شد. دو هفته بعد از اتمام مرحله ی اول، به کسانی که دارونما استفاده کرده بودند GIMM  داده شد و بالعکس.

برای ارزیابی علائم گوارشی بعد از هر مرحله  از آزمایش، پرسشنامه ای که از پرسشنامه ی سندرم روده تحریک پذیر اقتباس شده بود، توسط بیماران تکمیل گردید و اندازه گیری قند خون ناشتا با استفاده از گلوکومتر انجام شد.

metoformin1

محققان دریافتند که GIMMsبه طور قابل توجهی موجب کاهش عوارض گوارشی ناراحت کننده ی متفورمین شده و تحمل مصرف این دارو را برای بیماران افزایش می دهد. قند خون ناشتا نیز بطور قابل توجهی در افرادیکه ازGIMMو متفورمین استفاده کردند، کاهش یافته بود. تحمل بهتر متفورمین می تواند امکان مصرف دوزهای بالاتر این دارو را تحقق بخشد که به نوبه خود، به بهبود کنترل دیابت نوع 2 کمک می کند.

در حالی که این مطالعه دارای محدودیتهایی است اما نویسندگان در مورد یافته های خود خوش بین هستند.

نویسندگان این مطالعه می گویند: اطلاعات مشاهده شده در این کارآزمایی بالینی کوچک نشان می دهد که مدولاتور میکروبیوم روده یا GIMM  می تواند هم از عوارض گوارشی متفورمین بکاهد و هم به تنظیم قند خون بیماران کمک کند

منبع : diabetestma.org

همه چیز درباره داروی جدید Praluent

به تازگی  دسته بندی جدیدی از داروها  شناسایی شد که کلسترول خون را  بسیار  پایین می آورند.از آنجایی که مهمترین  دلیل  مرگ و میر در آمریکا  به دلیل بیماری های  قلبی است این دارو  قادر است  تا حد زیادی  این مشکل را از بین ببرد اسم این دارو Praluent و پیش بینی می شود زیاد فرخته شود چون این دارو بسیار تاثیر بخش است پی بسیار گرانبها است و طبیان نمی توانند این دارو را برای هر بیماری تجویز کنند بلکه باید برای ثر.تمندان تجویز شود

هزینه ی سالانه ی خرید این دارو برای هر فرد حدود 14600 دلار است که این هزینه بسیار بالاتر از 700-1200 دلار است که برخی از تحلیلگران انتظار آن را داشتند.البته یکسری بیمه ها و سازمان های دولتی هم وجود دارند که برای افرادی که تحت پوشش آنها هستند تخفیفی را برای خرید این دارو در نظر می گیرند.

با اینکه توانایی های این دارو هنوز اثبات نشده اند ولی شرکت های سازنده ی این دارو یعنی Sanofi , Rengeneron  می گویند که قیمت بالای این دارو به دلیل مزایای زیاد آن و توانایی آن در پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و سکته است.

Elias Zerhouni محقق شرکت Sanofi می گوید :”برادرم از 3 حمله ی قلبی رنج می برد و من نیاز به وجود یک دارو برای کنترل سطح کلسترول را به شدت حس می کردم و قیمت بالای این دارو به دلیل ارزشمند بودن و تاثیر بالای آن است نه برای سود بیشتر.”

آزمایش های کلینیکی ای که روی Praluent انجام شدند نشان دادند که این دارو سطح کلسترول LDL (کلسترول بد) را تا 40 درصد حتی در افرادی که داروهای خانواده ی استاتین مثل لیپیتور (داروهایی هستند که جلوی تشکیل پلاک های حاوی کلسترول را می گیرند) مصرف می کنند را کاهش می دهد.

عده ای از متخصصین قلب عقیده دارند که در آینده ی نزدیک شاهد پیشرفت های قابل توجهی در تولید داروی Praluent و داروهای مشابه آن خواهیم بود. داروهایی از این قبیل باعث امیدواری بیماران می شوند و در حال حاضر نیاز جدی ای برای این قبیل داروها وجود دارد.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در ماه گذشته داروی Praluent که به آن alirocumab هم می گویند را تایید کرد . انتظار می رود تا پایان ماه آگوست داروی Repatha یا erolocumab هم که بریا پایین آوردن کلسترول خون است از سوی FDA تایید شود.

با وجود مزایای این دارو هنوز هم این بحث بین پزشکان وجود دارد که این دارو برای چه کسانی باید تجویز شود. سازمان غذا و داروی آمریکا مصرف Praluent را به بیمارانی که حمله ی قلبی یا سکته داشته اند یا از درد قفسه ی سینه یا بیماری های مربوط به آن رنج می برند و یا یکسری مشکلات ژنتیکی دارند که باعث افزایش کلسترول می شود و یا افرادی که با وجود مصرف داروهای خانواده ی استاتین باز هم به داروهای پایین آورنده ی کلسترول خون نیاز دارند توصیه می کند. آمار ها نشان می دهد که حدود 8-10 میلیون نفر از آمریکایی ها (هم افرادی که در حال حاضر داروهای استاتین را مصرف می کنند و هم بقیه ی افراد)شرایط مصرف این دارو را دارند.

در حال حاضر داروی Repatha در اروپا تایید شده است و انتظار می رود در این هفته داروی Praluent هم مورد تایید قرار بگیرد. در اروپا استفاده از این دارو حتی برای افرادی که تا به حال سکته یا حمله ی قلبی نداشته اند ولی در معرض خطر حمله ی قلبی یا سکته هستند هم توصیه می شود.

در حال حاضر تحقیقات روی داروی های پیشگیری کننده از سکته و حمله ی قلبی ادامه دارد و بررسی نتایج آن تا سال 2017 ادامه خواهد داشت . به همین دلیل بعضی از پزشکان می گویند که تا زمان اعلام نتایج نهایی تحقیقات بر روی این داروها از آنها استفاده نمی کنند . ولی برخی از پزشکان دیگر از این داروها به میزان کمی استفاده می کنند.

دکتر Rita Redberg متخصص قلب در دانشگاه کالیفرنیا می گوید که مقادیر آزمایشگاهی فعلا نشان می دهند که این دارو می تواند کلسترول خون را پایین بیاورد ولی هنوز در استفاده از آن نباید عجله کرد.

بعضی از پزشکان هم نگران عوارض طولانی مدت این دارو هستند . ولی هنوز آزمایش های کلینیکی مشکلات جدی را نشان نداده اند.

مسئولان طرح های سلامتی هم نگران این موضوع هستند که بیمارانی که تمام طول عمرشان به این دارو نیاز دارند باید سالانه میلیارد ها یا ده ها میلیارد دلار هزینه ی خرید این دارو کنند. در گذشته هم سیستم مراقبت از سلامتی تجربه های بدی در مورد فروش داروهای گران داشته است . مثل داروی Sovaldi برای بیماری هپاتیت سی که هر قرص آن 1000 دلار بود و این دارو در سال 2014   12.4 میلیارد دلار فروش کرد و فشار زیادی روی شرکت های بیمه و دیگر سازمان های پزشکی آورد.بنابراین قرار است این داروی جدید فقط برای افرادی که در معرض خطر جدی هستند تجویز شود.

به دلیل قیمت بالای این داروها مجریان طرح های سلامتی بیماران را تشویق به مصرف داروهای خانواده ی استاتین می کنند چون ارزان هستند . بنابراین این داروی جدید و گران به طور غیر مستقیم و با افزایش روند استفاده از داروهای استاتین برای جلوگیری از سکته در بین مردم خطر ابتلا به سکته و بیماری های قلبی به طور کلی کاهش خواهد یافت.

یکی از سازمان هایی که هزینه ی خرید این دارو برای بیماران را تا حدی تقبل می کند هم به دلیل گران بودن این دارو از افرادی که ادعا می کنند بدن آنها نمی تواند داروهای استاتین را قبول کند و مصرف این داروها عوارض جانبی ای برای آنها دارد و می خواهند به جای آنها داروهای گران را بخرند می خواهند که آزمایش خون خود را به عنوان مدرک اراوه دهند.

یک سازمان دیگر هم تصمیم دارد داروهای استاتین را به صورت پستی برای بیماران ارسال کند چراکه بیمارانی که از طریق پست این داروها را دریافت می کنند کمتر مایل هستند به سمت داروهای دیگر بروند تا آنهایی که با نسخه ی پزشک به داروخانه مراجعه می کنند.

این سازمان هایی که هزینه ی خرید دارو را تا حدی تقبل می کنند و ومجریان طرح های سلامتی ممکن است حتی باعث رقابت بین دو شرکت Amgen , Sanofi شوند تا آن شرکتی که داروهایش را ارزانتر می فروشد برنده شود . قبلا هم این راه حل برای رقابتی که بین شرکت های Gilead , Abbvile برای فروش داروهای هپاتیت سی بود خوب جواب داد و باعث شد بتوانند از شرکت Gilead تخفبف زیادی بگیرند. به داروهای جدید پیشگیری از سکته و بیماری های قلبی بازدارنده ی PCSK9 هم می گویند چراکه این داروها پروتئین PCSK9 که در تنظیم کلسترول نقش دارد را بی اثر می کند. دلیل انجام اینکار هم این است که تحقیقات نشان داده است که کلسترول خطر ابتلا به بیماری های قلبی در افرادی که در اثر جهش های ژنتیکی فعالیت این پروتئین در بدنشان کم می شود پایین می آید. شرکت Pfizor و دیگر شرکت ها هم در حال تهیه ی داروهای این چنینی هستند.

داروی Praluent هر دو هفته یکبار توسط خود بیمار تزریق می شود و در 2 دز مختلف موجود است . قیمت هر دز آن که یکبار تزریق می شود 560 دلار است که معادل 40 دلار در هر روز یا 4600 دلار در سال است.

داروی Crestor یکی از داروهای خانواده ی استاتین است که هزینه ی خرید سالانه ی آن کمتر از 3000 دلار است .البته مقایسه ی این دو دارو که یکی از خانواده ی استاتین و دیگری داروی Praluent کار درستی نیست . Praluent برای تعداد کمتری از بیماران تجویز می شود . ای دارو یک پادتن تک گونه یعنی نوعی پروتئین است که به یک پادگن خاص حمله می کند و آن را بی اثر می کند و تولید آن هزینه ی بیشتری از تولید قرص های استاتین دارد.

یکی از پزشکان می گوید شرکت Glead با فروش 12 میلیارد دلاری دارو در سال اول همگان را شگفت زده کرد و اینکه برای این داروی جدید هم این اتفاق تکرار شود مثل یک کابوس وحشتناک است.

در حال حاضر تحلیل ها فروش 700 میلیون دلاری داروی جدید را در سال 2016 تخمین می زنند ولی این میزان در نهایت می تواند به سالانه چندین میلیارد دلار برسد.

اولین کسانی که از این دارو استفاده خواهند کرد بزرگسالانی هستند که مشکل کلسترول بالای ژنتیکی دارند . افرادی که این مشکل را دارند به طور ارثی کلسترول خونشان بالاست و خطر ابتلا به بیماری های قلبی در آنها بسیار بالا است. آمارها نشان می دهد که حداقل 600000 نفر در آمریکا این مشکل را دارند.

با استفاده از این دارو یک دوره ی امیدواری آغاز می شود.یکی از پزشکان می گوید قبل از استفاده از این دارو در برخی موارد علی رغم انجام بسیاری از کارها و مصرف داروها برای پایین آوردن کلسترول باز هم سطح کلسترول به یک سطح سالم و نرمال نمی رسید.

یکی از بیماران در سال 2006 در سن 39 سالگی دچار حمله ی قلبی شد و علی رغم مصرف قرص های استاتین و داروهای دیگر سطح LDL او تقریبا روی 167 بود که خیلی بالاتر از حد نرمال برای او یعنی 70-100 بود . ولی زمانیکه این بیمار مصرف یکی از این داروهای جدید را آغاز کرد سطح کلسترول بد او به زیر 50 رسید. 

منبع : http://shafajoo.com