دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

یک جدول خوب برای یاد گرفتن فعلهای مجهول

Active / Passive Overview

ActivePassive
Simple Present
Once a week, Tom cleans the house.
Once a week, the house is cleaned by Tom.
Present Continuous
Right now, Sarah is writing the letter.
Right now, the letter is being written by Sarah.
Simple Past
Sam repaired the car.
The car was repaired by Sam.
Past Continuous
The salesman was helping the customer when the thief came into the store.
The customer was being helped by the salesman when the thief came into the store.
Present Perfect
Many tourists have visited that castle.
That castle has been visited by many tourists.
Present Perfect Continuous
Recently, John has been doing the work.
Recently, the work has been being done by John.
Past Perfect
George had repaired many cars before he received his mechanic's license.
Many cars had been repaired by George before he received his mechanic's license.
Past Perfect Continuous
Chef Jones had been preparing the restaurant's fantastic dinners for two years before he moved to Paris.
The restaurant's fantastic dinners had been being prepared by Chef Jones for two years before he moved to Paris.
Simple Future
will
Someone will finish the work by 5:00 PM.
The work will be finished by 5:00 PM.
Simple Future
be going to
Sally is going to make a beautiful dinner tonight.
A beautiful dinner is going to be made by Sally tonight.
Future Continuous
will
At 8:00 PM tonight, John will be washing the dishes.
At 8:00 PM tonight, the dishes will be being washed by John.
Future Continuous
be going to
At 8:00 PM tonight, John is going to be washing the dishes.
At 8:00 PM tonight, the dishes are going to be being washed by John.
Future Perfect
will
They will have completed the project before the deadline.
The project will have been completed before the deadline.
Future Perfect
be going to
They are going to have completed the project before the deadline.
The project is going to have been completed before the deadline.
Future Perfect Continuous
will
The famous artist will have been painting the mural for over six months by the time it is finished.
The mural will have been being painted by the famous artist for over six months by the time it is finished.
Future Perfect Continuous
be going to
The famous artist is going to have been painting the mural for over six months by the time it is finished.
The mural is going to have been being painted by the famous artist for over six months by the time it is finished.
Used to
Jerry used to pay the bills.
The bills used to be paid by Jerry.
Would Always
My mother would always make the pies.
The pies would always be made by my mother.
Future in the Past
Would
I knew John would finish the work by 5:00 PM.
I knew the work would be finished by 5:00 PM.
Future in the Past
Was Going to
I thought Sally was going to make a beautiful dinner tonight.
I thought a beautiful dinner was going to be made by Sally tonight.

  

 

منبع:http://www.englishpage.com/verbpage/activepassive.html

عوامل موثر درآموزش و یادگیری با ارائه چند مثال

الف: کلاس درس و معلمان؛

_حساسیت دانش آموزان به نمره به خاطر برخورد معلمان و خانواده آنهاست!اضطراب نمره و امتحان و راههای مقابله با آن

_15 تا 30 درصد از افت تحصیلی دانش‌آموزان به دلیل اضطراب است،آیا نباید برای این مشکل چاره ای اندیشید؟

_دلایل افت تحصیلی دانش آموزان و روشهای ایجاد انگیزه و علاقمندی به درس در آنان

_معلم کارآمد کیست؟ معلمی جایی برای آزمون و خطا نیست!

_ویژگی‌های معلم در قرن 21

_ مدارس اثر بخش چه ویژگیهایی دارند ؟

_الگوی تدریس بارش مغزی برای جذابیت بیشتر درکلاس و پرورش خلاقیت دانش آموزان

_ 30 پیشنهاد برای جذابیت کلاس درس و جلوگیری از خستگی معلم و دانش آموزان

_دو نمونه پروژه اقدام پژوهی ( نمونه کار معلم پژوهنده ) جهت مطالعه معلمان

_الگوهای فعال تدریس دبیران ریاضی ، نقد و بررسی انواع روش تدریس ریاضی

_کدام روش تدریس ها برای آموزش علوم مناسب است ،معرفی الگوهای تدریس درس علوم

_روش تدریس مبتنی بر مهر ورزی و محبت به دانش آموزان توسط معلم

_ پرسش کلاسی از دانش آموزان و 10 اصل لازم برای معلمان ،بدون اطلاع قبلی از دانش آموزان امتحان و پرسش نداشته باشید

_مراحل سنجش مستمر دانش آموزان در کلاس درس و ارتباط آن با فعالیت های آموزشی

_لرزش دست و پا و اضطراب دانش آموزان هنگام پرسش پای تخته در کلاس درس(یک روش پیشنهادی)

_پیشداوریها و قضاوتهای دانش آموزان از معلم بر اساس حسادت خاص به دیگران و انتقال آن به محیط خانواده ( والدین ! عجله نکنید!)

_ اشاره ای به علل خستگی معلمان در کلاس درس مربوط به عوامل داخل مدرسه

_از نمره 20 تنفر پیدا کردم ! آفت های نمره 20 را جدی بگیرید ! نمره نباید به هدف تبدیل شود(کارنامه سبب افسردگی دانش آموزان می شود)

_(اجازه ! ازروش خشک شما در کلاس خسته شده ایم !)مدیریت مطلوب کلاس را با تنبیه یا سختگیری و مقررات خشک، اشتباه نگیریم!انرژی خود را در کلاس برای موارد مهمتر صرف نمایید!

_تحقیر دانش آموز در کلاس درس هم به عنوان تنبیه تلقی می شود ، تنبیه فقط جسمی نیست!

_پیشنهاداتی به معلمان برای مدیریت رفتار در کلاس ، برقراری انضباط و کنترل دانش آموزان درکلاس(کلاسداری نوین ، معلم موفق با بخشنامه یا با روابط مهربانانه!؟)

_سخنرانی بیل گیتس در یکی از دبیرستانهای آمریکا و 6 تذکر وی به دانش آموزان / مدل کوانتومی مدیریت

_معلم نقاشی ما ، از سهراب سپهری، نمره‌ی اخلاقم در مدرسه بیست بود, در خانه صفر،...حتما" بخوانید

_پیشنهاداتی به معلمان برای تقویت عزت نفس دانش آموزان در کلاس درس ،و مختصری در مورد تشویق و تنبیه

_روشهایی برای کاهش استرس معلمان در کلاس و مدرسه،غلبه بر عصبانیت و اضطراب ، علل استرس معلمان چیست؟

_بررسی عوامل استرس و فشار روانی معلمان،دلایل فرسودگی معلمین و روشهایی برای غلبه بر آن

_امتحانات نهایی و نمره گذاری در کلاس های درسی چند کشور خارجی ، نگاهی به شیوه های نوین ارزشیابی،هدف از امتحان معلمان چیست؟

_چرا بچه‌ها مدرسه را دوست ندارندو تعطیلی آن را آرزو می کنند،خاطرات کلاس اولی ها ،لزوم شاداب سازی مدارس دخترانه

_روشهای برخورد با اشتباهات دانش آموزان در کلاس درس توسط معلم،ویژگیهای معلمان کارآمد و موفق

_نقش تک مهارتها در فعالیتهای یاددهی و 4 شیوه آموزشی پیشنهادی یونیسف در اروپا

_تغییر در شیوه معلمان با استفاده از تکنولوژی آموزشی و کم رنگ شدن استفاده از وسایل کمک آموزشی

_ معلمان ایران، تایلند و یونان ،در بین ۵۰ کشور جهان، بیشترین تکالیف خانگی و مشق را به دانش آموزان می دهند

_یادگیری فعال را فدای مدیریت کلاس و انضباط خشک نکنیم!چرا دانش آموزان در کلاس بی نظم و شلوغ می شوند؟ مشکلات پیش دبستانی ها

_چگونه معلمی حرفه ای باشیم؟کمال معلم و معلم کمال ،یک تجربه مفید معلم...

_روشهای افزایش تاثیر تشویق دانش آموزان در کلاس درس،تنبیه کودکان تاثیری بر آنان ندارد!،تاثیرات محبت و تشویق در تعلیم و تربیت

_جوّ مطلوب در کلاس درس و پاسخگویی به نیازهای ویژه دانش آموزان ،پرهیز از کنترل کلاس با توسل به مقررات خشک

_مقاله تاثیر سنجش پایانی بر انگیزه یادگیری توسط گروه اصلاح سنجش انگلستان ، مفید جهت مطالعه معلمان و مدیران مدارس

_معرفی کلیه روشهای تدریس برای معلمان و مربیان،شیوه های نوین تدریس برای افزایش کارایی معلمان و یادگیری بهتر دانش آموزان

_ یادگیری والگوی های جمعی ، روش بحث گروهی و پرسش وپاسخ

_این نسخه بسیار موثر فراموش نشود! 80 نکته مهم در تدریس موفق معلمان و مربیان مدارس درکلاس درس

_نقش خلاقیت و نوآوری در پیشرفت دانش آموزان‌،تاثیر معلم در ایجاد خلاقیت

_تحلیل عملکرد معلم از طریق تدریس خرد ،معلم چگونه روش تدریس خود را ارزیابی نماید؟

_روش تدریس سخنرانی، روش تدریس نمایشی،روش تدریس آزمایشگاهی،روش تدریس بحث گروهی،روش تدریس حل مسئله

_40 نکته مهم برای مطالعه بهتر ، راهنمای روشهای مطالعه ، شیوه های مرور مطالب خوانده شده و جلوگیری از فراموشی

_35 نکته مهم به ظاهر ساده برای توجه والدین و معلمان در تربیت فرزندان و دانش آموزان،روشهای جسارت ورزی و ایجاد انگیزه

_چه موانعی در شخص یادگیرنده ایجاد مقاومت میکنند،یادگیری موثر با چه روشهایی امکان پذیر است؟(مفید برای مطالعه معلمان گرامی)

_40 پیشنهاد برای ایجاد انگیزه و رغبت به درس و کلاس در دانش آموزان توسط معلمان

_گنجینه‌ی ایده‌های تدریس ،ابتکارات و تجربیات معلمان از روشهای تدریس و آموزش مطالب در کلاس درس

_عوامل موثر بر نشاط دانش آموزان در کلاس درس و روشهای غلبه بر ترس از سخنرانی در برابر جمع

_روش های تدریس ،فنون کلاس‌داری و بررسی نحوه تدریس موفق در مدارس،تجربیات مفید برای معلمان

_پیشگیری از رفتارهای نامطلوب دانش آموزان در کلاس درس،پیامدهای منفی تنبیه، رفتار مثبت معلم

_ کدام معلم کار آمد است؟معلم اثر بخش کیست ؟

_از شاگرد تنبل بودن تا استاد برجسته پزشکی شدن نتیجه تلاش معلم دلسوز

_فعالیتهای مکمل و فوق برنامه مدارس ایران و لذت بردن معلم و دانش آموز از آموزش

_نکاتی در رابطه با فنون و مهارت های مطالعه و یادگیری دانش آموزان

_عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

_روش های غلبه بر اضطراب امتحان در دانش آموزان

_روش تدریس الگوی پیش سازمان دهنده برای معلمین در کلاس

_مختصری در مورد معلمان جذاب و عوامل نداشتن جاذبه وخسته کننده بودن کلاس و معلم

_روشهای جدید تدریس برای نجات تحصیل و آموزش

_ آسیب های اجتماعی دانش آموزان و آموزشگاه ، بی علاقه گی به انجام تکالیف درسی،اضطراب،افسردگی

_نکات مهم درباره امتحانات و ارزشیابی معلمان و طراحان

_روش های تقویت درس انشای دانش آموزان ابتدایی

_روشهای تدریس متنوع وجدید ، فناوری آموزشی برای استفاده معلمان در آموزش موثر دانش آموزان

_طراحی فعالیت های آموزشی برای کلاس

_چند مورد از ویژگیها و کارهای نامناسب معلم در کلاس و مدرسه

_نگاهی به شیوه های نوین ارزشیابی درکلاس ومدرسه ، هدف از امتحان چیست؟

_روشهایی برای افزایش تمرکز دانش آموزان در کلاس هنگام تدریس معلم

_ارزیابی چیست و چه نقشی در تدریس معلم درکلاس دارد؟

_تقویت انگیزه های درسی دانش آموزان و نحوه تشویق و تنبیه در مدارس

_روشهای ایجاد انگیزه وترغیب دانش آموزان به تحصیل ودرس

_خلاصه تحقیق میزان آگاهی و استفاده معلمان دوره ‏های ابتدائی و راهنمائی از الگو های نوین تدریس

_پژوهش مقایسه اثر بخشی روش تدریس فعال و سنتی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان

_شیوه های کهنه آموزش در مدارس، دشمن خلاقیت و کارآفرینی!

_ذهن دانش آموزان نیازمند تخیل فعال است،نقش قوه تخیل در زندگی بهتر

_امتیازات استفاده از الگوی ایفای نقش توسط معلمین در کلاس

_نقاشی کو دکان و مفاهیم آن , نقش بازی در یادگیری, گروههای همیار در کلاس درس

_نکات ساده ای برای خوب گوش کردن در کلاس ، چگونه بهتر گوش کنیم؟

_روش تدریس بااستفاده از IT ،گسترش و توسعه ی فناوری اطلاعات و ارتباطات و برنامه ریزی دقیق و اصولی برای بهره بردای و استفاده از آن ،تغییر نقش معلم در کلاس درس و غنی سازی یادگیری

_روش های پرورش خلاقیت دانش آموزان در کلاس درس و مدرسه،معلمان خلاق

_نکات مهم شکست و موفقیت معلمان،مدیران مدارس،معاون ، مربی پرورشی و نوآوری در آموزش و پرورش 110تجربه معلمی

_چگونه یک معلم اثر بخش ، فعال، پرانرژی و تاثیر گذار باشیم ؟

_ برخی آسیب ها واشکالات وبلاگ های مدارس و معلمان ایرانی

وبلاگ معلمان اثر بخش

ب: معاون ومدیریت آموزشگاه و ادارات

_ویژگیهای مدیر موفق و مدیر خلاق( 240 نکته در مورد مدیر موفق)

_ پیشنهاداتی برای بهبود امور مدیریت و روابط انسانی در مدارس

_ویژگیهای مدیر و مدیریت در نهج البلاغه

_بررسی میزان و نقش تلویزیون ایران و کشورهای بیگانه در پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان

_پیشنهاداتی به انجمن اولیا و مربیان مدارس ،و موثر کردن اقدامات انجمن اولیا در راستای اهداف آموزشی و تربیتی مدرسه ، نکاتی برای مطالعه مدیران مدارس و کارشناسان انجمن اولیای ادارات

_ممنوعیت استفاده از موبایل در مدارس و کلاس های درس و وظایف مدیر و معلمان در برخورد با این مشکل ،خطرات استفاده از موبایل در مدرسه

_ارتباط مدیر مدرسه با دانش آموزان، 10 روش برای کنترل استرس ، عوامل موثر بر بهبود مدیریت مدارس دوره متوسطه ، بهداشت روانی مدیران مدارس

_علل رکود جلسات شورای معلمان، پیشنهاداتی برای تقویت شورای معلمان مدارس، آموزش و پرورش اثر بخش چیست؟

_جو مدرسه به عنوان ترکیبی از رفتار مدیر مدرسه و رفتارهای معلمان،بهبود بخشیدن به مدیریت مدرسه،پیشنهادات راهبردی برای مدیران مدارس،وظایف مدیران موسسات آموزشی

_جایگاه و نقش معاون مدرسه و مطالبی برای معاونین مدارس،خلاصه کارگاه آموزشی معاونان مدارس

_نکاتی در مورد بهبود رفتار دانش آموز در سطح فردی ، کلاس و مدرسه/و مدیریت زنگ تفریح

_آثار آموزش شیوه‌های مدیریت استرس بر سلامت روانی نوجوانان ، استرس و اضطراب عامل مرگ بیماران قلبی است!

_ویژگیهای مدیر خلاق و نوآور در آموزشگاه ، مبانی مدیریت خلاق اسلامی

_اهمیت برنامه ریزی برای مدیران مدارس و راهکارهایی ساده برای آن

_بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی افراد(میزان درآمد،جنسیت،روش مدیریت کارکنان)

_سیزده اشتباه مهلک مدیران،چگونه نوآوری کنیم،مدیر شجاع،دام های تصمیم گیری در سازمان،مدیریت یک دقیقه ای

_مدیران مدارس و معلمان چقدر در سلامت روانی فرزندان شما نقش دارند ؟ تشویق وتنبیه جدید!

_مدیریت اختاپوسی ، با افراد مشکل ساز چگونه بر خورد کنیم ؟ در محیط کار سخت نگیرید همه ما اشتباه می کنیم ، مدیریت کارکنان نامتعارف، مدیریت کارکنان راحت طلب - نحوه بر خورد با مشکلات شخصی کارکنان

_چرا اولیا در مشارکت با مدرسه جدی نیستند؟

_ توصیه های مهم به مدیران برای رسیدن به موفقیت و اثر بخشی

_مقاله مدیریت مشارکتی برای مدیران آموزشی

_روابط انسانی درمدارس واصول ایجاد رابطه حسنه با دانش آموز و والدین

_پیشنهاداتی برای ارتقاء کیفیت جلسات شورای معلمان مدارس ،بررسی علل ضعف شورای معلمین

_نکات مهم شکست و موفقیت معلمان،مدیران مدارس،معاون ، مربی پرورشی و نوآوری در آموزش و پرورش

_علل موفقیت گوگل و کارمندان آن ومطرح شدن در سطح جهانی ، چیست؟

_ 160نکته خلاصه و مفید مدیریتی برای تمام مدیران ادارات،مدارس،شرکتهاو کسانی که با دیگران کار می کنند

_موفقیت مدیر مدرسه،چرا مدیران مدارس باید روان شناسی بدانند ؟

_مشکلات رفتاری دانش آموزان از زاویه دید مدیریتی ، مدیریت فرهنگی در مدرسه

_ویژگیهای مدارس سنتی، خام، دارای عملکرد بهبودیافته، پیشرو و دارای عملکرد عالی درایران

_نکات مفیدبرای برگزاری جلسات انجمن اولیا و مربیان مدارس وشرکت فعال والدین در آموزش خانواده

_مختصری در مورد علائم استرس در کارمندان و عوامل استرس زا در محیط کار وسازمان

_آسیب شناسی اهمال کاری ،دلایل و روش هایی برای غلبه براهمال کاری(کارکنانی که کارها را به تاخیرمی اندازند)

_مدیران بخوانند؛بی انگیزگی وعدم علاقه کارکنان به کار و سازمان را متوقف کنید

_آقای مدیر ، آقای کارمند ، کارتان را دوست دارید؟چرا کار برایتان لذت بخش نیست؟

_ارتباط موثر شغلی در محیط کار ، نقش وتقویت ارتباطات در مدیریت

_ضرورت تحقیق و پژوهش در کلاس و مدرسه و توسعه فرهنگ پژوهش در مدارس

_توجه به امور مربوط به حیاط مدرسه و زنگ تفریح آموزشگاه توسط آموزگار

_ 2 مطلب شامل : 1-نامه آبراهام لینکن(رئیس جمهور سابق آمریکا1865م) به آموزگار فرزندش 2- مشکلات ساعات بیکاری مدارس برای دانش آموزان ومدیر و معاون

ج : روسای ادارات،معاونت های آموزشی ،کارشناسان و برنامه ریزان آموزشی ، اساتید دانشگاه ، تربیت معلم و آموزش ضمن خدمت

_ پخمه گزینی و چاپلوس پروری و ترویج فرهنگ چاپلوسی از نشانه های مدیریت سایه

_ دلایل عدم رغبت کارمندان به مطالعه

_علل بروز بی تفاوتی در کارکنان به مشکلات سازمان و روشهای مقابله با آن

_کاربرد نظریه آشوب در مدیریت نظریه آشوب Chaos Theory

_ « تعارض در فرد، گروه یا سازمان » و نحوه عکس العمل در برابر آن

_کارکردهای سیاسی، اجتماعی پیامک یا SMS ( جنگ ها و شورش های پیامکی ! )

_مختصری در مورد گروههای آموزشی و آموزش ضمن خدمت ، ارتقای منابع انسانی

_مصادیق اسراف در جامعه براساس روایات و احادیث

_مختصری در مورد عوامل نارضایتی شغلی و اعتصابات معلمان در کشورهای خارجی

_آیا شرکت زیر دستان درفراگرد تصمیم گیری مدیریت ، همیشه مفید است ؟نتایج یک تحقیق در دانشگاه کلمبیا در مورد مدیران مدارس

_مدیران ادارات و مدارس مراقب باشند ! غیبت و بدگویی ، روحیه جمعی و بهره وری در محیط سازمان را کاهش می دهد!

_عوامل موثر در ایجاد روحیه مثبت و سازنده در سازمانهای آموزشی و علایم ضعف روحیه در اداره یا شرکت شما

انعکاس اخبار فعالیت های نوآورانه، خلاقیت ها و افتخارات مدارس ، موجب تقویت خود باوری دانش آموزان و ترغیب سایرین به نوآوری خواهد شد.

_مدیریت ذره بینی چیست؟،نکاتی در مورد مدیریت معنوی،مدیریت و رهبری با هوش هیجانی،قضاوت در مدیریت

_برنامه ریزی و تصمیم گیری در مدیریت بحران،مدیریت استراتژیک چیست؟

_TQM و مدیریت‌فرایندمدار در مدرسه‌،نقش‌مدیران‌در بهبود کیفیت‌آموزش‌

_تیم های کاری در سازمان ها ،ساختن یک تیم موفق در سازمان ، عوامل اثر بخش تیم، تلفیق تفاوتها در تیم های کاری

_تفاوت ها و توانایی های مدیریت و رهبری آموزشی،نکات کلیدی در برقراری ارتباط موثر با دیگران ، مدیریت تغییر در نظارت و ارزشیابی منابع انسانی آموزش و پرورش

_اهمیت برگزاری دوره های آموزش مدیریت برای مدیران مدارس،روشهای تعیین نیازهای آموزشی و فرآیند آموزش و بهسازی کارکنان

_بیست مورد از روش های موثر انتقاد سازنده ، چگونه از مافوق و همکاران انتقاد کنیم؟

_نقش بینش و نظریه در مدیریت،رهبران تغییر در سازمان،بازار مشاوره مدیریت در جهان

_پژوهش بررسی شیوه‌های ارزشیابی مستمر در دوره‌های ابتدایی و راهنمایی

_اهمیت بازخور برای مدیران سازمانها(بازخور 360 درجه)،مطالبی در مورد مدیران روابط عمومی ها ،عدالت سازمانی و انواع آن

_سازماندهی گروههای مشارکتی در سازمانهای یادگیرنده ، راهکارهایی برای کاهش تنش کارکنان نوبت کار، مختصری در مورد نوآوری آموزشی

_ویژگیهای آموزش و پرورش کارا و اثر بخش و تجارب کشور ژاپن درزمینه سرمایه گذاری در آموزش و پرورش

_نقش نظارت و راهنمایی در بهبود یادگیری در مدارس ،وظایف راهنما معلمان و بازرسان آموزشی،نظارت یا مچ گیری؟

_فرایند ریسک برای اداره فرصتها،آموزش مدیران با الگوی شایستگی(مفهوم شایستگی مدیران)

_گروههای مشارکتی موفق در سازمانها ،ضرورت مدیریت مشارکتی در سازمان

_ الزامات جوایز کیفیت برای تبدیل سازمان به سازمان یادگیرنده

_سلامت سازمانی در مدارس ،تشریح تئوری محدودیتها

_6 تذکر به دانش آموزان در سخنرانی بیل گیتس در یکی از دبیرستانهای آمریکا / مدل کوانتومی مدیریت

_آموزش ضمن خدمت معلمان در چین ، آمریکا،انگلستان،اسپانیا و مختصری در مورد ارتقاء ، مزایا و بازنشستگی و ساعات کاری معلمان در مدارس خارجی

_در مدارس ابتدایی ژاپن به ایجاد محیطی شاداب ، جذاب ، دوستانه و با نشاط بیشتر از آموختن مسائل علمی توجه می شود ، علل موفقیت آموزشی ژاپنی ها چیست؟

_علل موفقیت آموزش و پرورش و مدارس سنگاپور

_سن ورود به مقطع آموزش پیش دبستانی،دبستانی ،متوسطه در قاره های جهان(مقدمه ای بر نظام آموزشی قاره های جهان)

_بهبود کیفیت فرآیند یاددهی ـ یادگیری ، فراهم نمودن زمینه مناسب برای حذف فرهنگ 20بیست گرایی با ارزشیابی توصیفی

_تاثیر و گسترش برنامه آموزش معلمان زن روستایی در استان سی چوان در کشور چین

_روشهایی برای ایجاد خلاقیت در سازمان، بررسی موانع خلاقیت و خلاقیت در آموزش و پرورش

_بررسی گرایش کاری یا روابط انسانی مدیران آموزشگاه ها بر اساس مقیاس L P C فید لر fidler جهت مطالعه مدیران مدارس

_متن توصیه نامه یونسکو مربوط به مقام ومنزلت معلم

_منشـور همکاری» راهبردهای اولویت دار سازمان آموزش و پرورش استان کردستان

_وضعیت حقوق،ساعات کار،اضافه تدریس وبازنشستگی معلمان و مدارس و آموزش وپرورش کشورهای خارجی/آلمان

_مختصری در مورد مدارس خصوصی و دولتی کشور امارات

_لزوم توجه به فن آوری اطلاعات و ارتباطات سازمانهای آموزش و پرورش کشور(سخنرانی زنده یاد مهندس علاقمندان)

_اهمیت و ضرورت بازنگری ارزشیابی تحصیلی در آموزش و پر ورش

_شناخت مبانی مدیریت تغییر ،وطرحی برای تغییر درسازمان

_نقش معلمان وتعلیم وتربیت در توسعه یا عقب ماندگی کشورها

_افت تحصیلی ،آفت جامعه فرهنگی ومشکل مدارس ایران

_رویکردی نوین در مسائل آموزشی ، آموزش به مثابه فرهنگ ،آموزش در ژاپن و آمریکا

_نگاهی به وضعیت آموزش و پرورش و مدارس ژاپنی ، اصلاحات آموزش و پرورش ژاپن،ساعات و مواد درسی دبیرستانهای ژاپن

_اصلاحات آموزشی اجتناب ناپذیر وجهانی است ،تجربیاتی ازمدارس ژاپن

_راه های گسترش فرهنگ مطالعه ،تحقیق و پژوهش معلمان

_ ضرورت حذف نمره از مدارس کشور و ارزشیابی توصیفی

_اثرات مخرب غیبت ، بدگویی و تبعیض درسازمان ها ،ادارات و مدارس

_آموزش و پرورش ایران و توسعه پایدار

_منشاء انقلاب کیفیت در ژاپن ،روشهای ارتقای کیفیت وافزایش بهره وری

_ضرورت ایجاد تیم های کاری و مراحل شکل گیری آنها برای ایجاد انگیزه در کارکنان

_علل وقوع اشتباه ، درس گرفتن از اشتباه و پیشگیری از وقوع اشتباه افراد

_نگاهی به اشتغال زنان در عرصه مدیریت

_مختصری در مورداعضا ووظایف شوراهای آموزش وپرورش مناطق

_پیشنهاداتی به مدیران اداره آموزش و پرورش، معاون آموزشی ، معاون پرورشی و تربیت بدنی جهت بهبود کارو موثر بودن

_پیشنهاداتی به مدیران ادارات و سازمانهای آموزش و پرورش در مورد وبلاگ و سایتهای اینترنتی معلمان

_پژوهش‌سرا مکانی مناسب برای شکوفایی استعدادهای دانش آموزان

_با همکاران حسود خود چگونه برخورد کنیم؟ هفت را برای غلبه بر دلشوره ، اضطراب و افکار منفی، در محل کار چگونه بر عصبانیت خود غلبه کنیم؟

_خلاصه تحقیق بررسی میزان تحقق اهداف کانونهای فرهنگی-تربیتی از دیدگاه دانش آموزان و مربیان

د :مربیان پرورشی ،مشاوران و مسایل تربیتی آموزشگاه

_آیا تلفن‌همراه مانع تحصیل دانش‌آموزان می‌شود؟ مضرات جدید موبایل

_اهمیت مشاوره در حل معضلا ت دانش آموزان ،رنگ و امنیت روانی مدارس ، دختران کمرو

_نتایج تحقیقات داخلی و خارجی در مورد علل ناهنجاریهای اجتماعی دانش آموزان راهنمایی،مطالب مفید برای مطالعه

_ نظارت بر روان دانش آموزان در مدارس ایرانی در مقایسه با کشور فرانسه و سوئد ناکافی است! ، لزوم وجود مشاور و روانشناس در مدارس

_بیشتر معتادان به موبایل از اعتماد به نفس پایینی برخوردارند

_ زمینه خلاقیت در کودکان و ارتباط تخیل با خلاقیت در کودکان

_خصوصیات افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند،روشهای تقویت قدرت ابراز وجود و اعتماد به نفس

_عوامل موثر دربهداشت روانی دانش آموزان

_لزوم توجه به سلامت وبهداشت روانی ، تعاریف رشته های فرعی روانشناسی

_احادیث مرتبط با بهداشت روان،غصه خوردن و انسان متعادل

_راهکارهای نوین تعلیم و تربیت ، روشهای تربیت دینی،نمونه ای از روشهای تربیتی قرآن

_شیوه آموزش مفاهیم دینی به کودکان در مدارس و خانواده ها، تربیت دینی صحیح نیازمند شیوه های نوین آموزشی است

_اهمیت توجه به مشکلات دوره نوجوانی ،فرزندانمان را برای زندگی در اجتماع آماده سازیم ،محیط سالم شرط تربیت صحیح

_نحوه برخورد با پرسشهای جنسی کودکان و نوجوانان و نقش مربیان در بهداشت بلوغ

_مطالبی در مورد علل پرخاشگری کودکان ، ناسزاگویی و بدهنی فرزندان و دانش آموزان برای والدین و اولیای مدارس

_خلاقیت در کودکان و دانش آموزان وآشنایی باخصوصیات دانش آموزان خلاق،چگونه بدانیم فرزندمان خلاق است؟

_نقش مدرسه ، معلم و مشاوران درایجاد بهداشت روانی دانش آموزان

_ لزوم تقویت قدرت ابراز وجود برای سلامتی روانی دانش آموزان توسط معلمان ، مربیان پرورشی و مدیران مدارس

_معنا و مفهوم تربیت ، اصول و روشهای تربیت و نگاهی به جایگاه مهم امور تربیتی و نقش مربیان پرورشی مدارس

_خلاقیت در مدیریت و نوآوری در سازمان

_ راههای پرورش خلاقیت و اهمیت آن

_خلاقیت چیست و چگونه می توان دانش آموزان را خلاق بار آورد؟پیشنهاداتی برای معلمان.

_معرفی مراحل و دوره‌های تربیتی در اسلام و تشویق و تنبیه فرزند

_نقش فعالیتهای پرورشی مدرسه در تربیت اجتماعی دانش آموزان

_ساخت و طراحی مقیاس بررسی ترس در بزرگسالان با عقب ماندگی ذهنی ( FSAMR )،مدرسه کودکان استثنایی

_امان از این تبلیغات رنگارنگ تجاری! ،بد آموزی وضررهای تبلیغات تجاری رسانه برای کودکان و نوجوانان(من موبایل می خوام!)

ذ: بهداشت دانش آموزان و مدرسه

_نخوردن صبحانه ضریب هوشی کودکان را کاهش می‌دهد

_ آیا رابطه ای بین تومور مغزی و استفاده کودکان از تلفن همراه وجود دارد؟

_خطرات و علایم شایع اضطراب ، راه های پیشگیری از اضطراب، درمان اضطراب،بررسی علل اضطراب

_ روشهای غلبه بر استرس و عصبانیت - بهداشت روان ، فشار روانی محیط کار

_حدود 65 درصد بیماران مبتلا به سکته قلبی مشکلات روحی و روانی نظیر افسردگی و اضطراب را تجربه می کنند

_فرار تکنولوژیک دانش آموزان از چنگ تعلیم و تربیت ، خطرات منزوی و گوشه گیر شدن و فرد گرایی دانش آموزان در اثر استفاده از کامپیوتر

_هشدار ! روابط جنسی سایبری ،سرخوشی و لذت های گذرا ، محرومیت ها ، شکستها و ناکامی ها در اعتیادات سایبری (استفاده بیش از حد از کامپیوتر و گشت در اینترنت)

_توصیه هایی مفید به والدین جهت استفاده احتمالی فرزندان از اینترنت ،قضیه را جدی بگیرید!آنها را به حال خود رها نسازید!

_ لزوم ضدعفونی کردن میز و نیمکت مدارس و نقش آن در بهداشت مدرسه و سلامت دانش آموزان

_عوامل موثر دربهداشت روانی دانش آموزان

_مربیان بهداشت مدارس مطالعه کنند ، پیشگیری و کنترل کمبود ویتامین A

_سطح موبایل ، کثیف تر از سنگ دستشویی و کف کفش است!!!

و : خانواده و آموزش و پرورش دانش آموزان

_ چرا مادران نسبت به فرزندان ، خود را مقصر دانسته و احساس گناه می کنند ؟

_یک رژیم غذایی کامل برای نوجوانان

_چگونه دانش آموزان خود را برای آزمون و امتحان آماده سازیم؟

_علل پرخاشگری چیست ؟

_روابط دختران و پسران قبل از ازدواج از نگاه قرآن و روایات

_ 89 درصد پسران و 11 درصد دختران خود را در چت ، غیر واقعی معرفی می کنند ! روانشناسی چت ...

_توصیه هایی به والدین در هنگام برگشتن فرزندانشان از مدرسه به منزل

_ایرانیها نان خورترین مردم جهان هستند،اسراف در مصرف نان و گندم

_ آسیب های فناوری اطلاعات در خانواده ،مشکلات اخلاقی ، پزشکی استفاده بیش از اندازه از کامپیوتر و اینترنت

_هشدار ! روابط جنسی سایبری ،سرخوشی و لذت های گذرا ، محرومیت ها ، شکستها و ناکامی ها در اعتیادات سایبری (استفاده بیش از حد از کامپیوتر و گشت در اینترنت)

_توصیه هایی مفید به والدین جهت استفاده احتمالی فرزندان از اینترنت ،قضیه را جدی بگیرید!آنها را به حال خود رها نسازید!

_ هشدار!آسیب تبلیغات اینترنتی و ایمیل های مزاحم برای سنین مختلف مخصوصا" کودکان و نوجوانان و دانش آموزان(سود مادی به مدیون شدن نمی ارزد!)

_خانواده و نقش عملکرد آن در تربیت دینی ، تضاد تربیتی مدرسه و خانواده

_ 50 روش عملی برای تقویت عزت نفس کودکان تو سط والدین، فنون جرات مندی

_مسئولیت اولیا در امور مدرسه‌،آموزش خانواده و اولویت یابی مشکلات خانواده های ایرانی،نگاهى به مسئولیت عاطفى ، تربیتى خانواده ها و مطالب مفید برای اعضای انجمن اولیا و مربیان مدارس

_نقش پدر و مادر و خانواده در تربیت و آموزش فرزندان ، اهمیت و لزوم مشاوره خانواده

_مشارکت اولیا در آموزش فرزندان ، فعالیت موثر مدارس برای مشارکت پذیری والدین،انجمن کلاسی چیست ؟

_نقش خانواده در تربیت فرد ، سلامت جامعه در گرو خانواده سالم،عوامل تهدید کننده سلامت خانواده

_نقش والدین درتحول خود پنداشت کودک

_چه غذاهایی بخوریم تا تمرکز فکری بهتری داشته باشیم؟

_مقدمه ای بر روان شناسی رابطه خانواده با نوجوان ، بحران نوجوانی

_جلوگیری از بروز اختلافات در زندگی زناشویی ،شناسایی ، علت یابی و راهیابی مسائل خانوادگی( برای مدرسان آموزش خانواده نیز مفید است)

_پیشنهاداتی برای توفیق خانواده ها و برخورد مناسب همسران با هم ، 24 نشانه خانواده خوشبخت ( برای مدرسان آموزش خانواده نیز مفید است)

_ کارآفرینان موفق در چه خانواده هایی رشد کرده اند؟

ه : مطالب مفید و متنوع

_با همکاران حسود خود چگونه برخورد کنیم؟ هفت را برای غلبه بر دلشوره ، اضطراب و افکار منفی، در محل کار چگونه بر عصبانیت خود غلبه کنیم؟

_نکاتی درمورد حفظ شأن و ارزش فردی شمادر محیط کار

_اسرارنفوذ دردلها و جذابیت داشتن

_چگونه فردی دوست داشتنی شویم ؟

_چند عامل شکست نو آوری وخلاقیت

_ارتباط موثر اجتماعی و موفقیت در زندگی،شیوه های افزایش ارتباط بادیگران

_نگرش ها می تواند عامل مهمی در موفقیت زندگی وشغلی شما باشد

_راهکار بهبود بهره وری کل،بازاریابی به چه معناست؟،افزایش بهره‌وری در بخش خدمات

_دیدگاه دختران دبیرستانی در مورد حجاب و اهمیت حجاب دراسلام

_مقاله دانش آموزی مشرق زمین گهواره تمدن،بررسی آداب وپیشینه(در دو بخش)

_وبلاگ کانون فرهنگی تربیتی شهید باهنر بیجار

_چرا سال اصلاح الگوی مصرف ؟ مصادیقی از اسراف در جامعه و نکاتی درمورد مصرف گرایی و تجمل گرایی

روش تدریس بحث گروهی

روش تدریس بحث گروهی، یکی از انواع روش‌های سنتی است که در بیشتر مدارس دنیا در طول تاریخ آموزش و پرورش از آن استفاده کرده‌اند و امروزه نیز یکی از متداولترین روش‌های حاکم بر مدارس است.

روش بحث گروهی گفتگویی است سنجیده و منظم درباره موضوعی خاص که مورد علاقه مشترک شرکت‌کنندگان در بحث است. روش بحث گروهی، برای کلاس‌هایی قابل اجراست که جمعیتی بین شش تا 20 نفر داشته باشند.

در صورت بالابودن جمعیت کلاس، باید آنها را به گروه‌های کوچکتر تقسیم و یا از روش‌های دیگر استفاده کرد. در این روش، معمولاً معلم موضوع یا مسأله خاصی را مطرح می‌کند و شاگردان درباره آن به مطالعه، اندیشه، بحث و اظهارنظر می‌پردازند و نتیجه می‌گیرند، بنابراین برخلاف روش سخنرانی در این روش، شاگردان در فعالیت‌های آموزشی، فعالانه شرکت می‌کنند و مسئولیت یادگیری را به عهده می‌گیرند.

آنها در ضمن مباحثه، از اندیشه و نگرش‌های خود با ذکر دلایل متکی بر حقایق، مفاهیم و اصول علمی دفاع می‌کنند.

در اجرای صحیح بحث گروهی، شاگردان باید توانایی سازماندهی عقاید و دیدگاه‌های خود، انتقادات دیگران – چه درست و چه نادرست – و ارزیابی نظرهای مختلف را در ضمن بحث داشته باشند. به عبارت دیگر روش بحث گروهی، روشی است که به شاگردان فرصت می‌دهد تا نظرها، عقاید و تجربیات خود را با دیگران در میان بگذارند و اندیشه‌های خود را با دلایل مستند بیان کنند.

لیکن چنانچه بحث گروهی به درستی انجام نشود، وقت گروه به صحبت‌های بی‌نتیجه صرف می‌شود.

بحث گروهی در زمینه موضوعاتی که خصوصیات زیر را داشته باشند به کار می‌رود:

موضوع، موردعلاقه شرکت‌کنندگان در بحث باشد، موضوع مورد بحث در زمینه‌ای باشد که شرکت‌کنندگان درباره آن اطلاعاتی داشته باشند و یا بتوانند اطلاعاتی کسب کنند تا به این وسیله بحث گروهی برای آنان معنی و مفهوم داشته باشد.

موضوع بحث برای شرکت‌کنندگان قابل فهم و آسان باشد، موضوع بحث در زمینه‌ای باشد که بتوان نظرات متفاوتی درباره آن اظهار داشت.

در چه موقعیتی و برای چه هدفی می‌توان از روش بحث گروهی استفاده کرد؟

علاوه بر انتقال مفاهیم و تبادل اندیشه برای نیل به اهداف زیر می‌توان از روش بحث گروهی استفاده کرد.

- ایجاد علاقه و آگاهی مشترک در زمینه خاص.

- ایجاد و پرورش تفکر انتقادی.

- ایجاد توانایی اظهارنظر در جمع.

- تقویت توانایی انتقادپذیری.

- ایجاد و تقویت توانایی مدیریت و رهبری در گروه.

- تقویت قدرت بیان و استدلال.

- تقویت قدرت تجزیه و تحلیل و تصمیم‌گیری.

- آشنایی با روش کسب اطلاعات و حل مسائل.

- ایجاد رابطه مطلوب اجتماعی.

ترتیب نشستن

ترتیب قرار گرفتن دانش‌آموزان در جلسه بحث گروهی باید برخلاف روش سخنرانی باشد که معلم در مقابل تمامی افراد کلاس قرار می‌گیرد.

در بحث گروهی بهتر است افراد مانند جلسات سمینار یک دایره تشکیل دهند، و معلم هم مانند یکی از دانش‌آموزان در جایی از این دایره قرار بگیرد، نه به دور از آنها و در مقابل آنها. این طرز نشستن تماس چشمی میان تمامی افراد شرکت‌کننده در بحث را ممکن می‌کند.

پژوهش‌های انجام شده نشان داده‌اند که تماس مستقیم چشمی میان اعضاء گروه ارتباط میان آنها را افزایش می‌دهد.

وظایف شاگردان در بحث گروهی

مهمترین وظایف شاگردان در جریان بحث گروهی عبارت است از:

- درباره موضوع مورد بحث فکر و مطالعه کنند، عقاید و تجربیات خود را در جلسه مطرح کنند، با دقت به جریان بحث و گفت‌وگو گوش دهند، در صورت بی توجهی، از اعضا بخواهند که آن را دوباره توضیح دهند، در جریان بحث گروهی، با یکدیگر به طور خصوصی صحبت نکنند، انتظار نداشته باشند که نظر آنها حتماً پذیرفته شود، اگر نظر و پیشنهادی دارند به طور صریح بیان کنند و پس از پایان بحث، در مورد برنامه آینده تصمیم‌گیری کنند.

نقش معلم در جریان بحث گروهی


در پاسخ به این پرسش که سهم معلم در بحث گروهی چه قدر باید باشد جواب مشخصی وجود ندارد.

می‌تــوان گفت نقش معلم از به عهده گرفتن بیــشتر بحث‌ها تا تقریباً ساکت ماندن در طول جلسه بحث را شامل می‌شود.

هر چه معلم بیشتر صحبت کند، دانش‌آموزان کمتر فرصت شرکت در بحث را پیدا می‌کنند و روش بحث گروهی فایده کمتری به آنها می‌رساند. بنابراین معلم باید نقش خود را در صحبت کردن به حداقل برساند.

بهترین روشی که معلم در بحث گروهی باید در پیش‌گیرد، این است که بعد از صحبت‌های معمولی روزانه و معرفی موضوع بحث، بلافاصله سکوت کند و به صورت شنونده‌ای علاقه‌مند درآید. بیشترین نقشی را که می‌توان در بحث گروهی به عهده معلم گذاشت آن است که به عنوان رئیس جلسه وقت افراد کلاس را نگه دارد و نظم جلسه را حفظ کند.

حتی بعضی از معلمان از این کار هم سرباز می‌زنند و ریاست جلسه را به یکی از دانش‌آموزان واگذار می‌کنند.

ایــن کار معلم را برای گوش‌دادن به مطـالب آزاد می‌کند و مانع می‌شود که دانش‌آموزان به جای خطاب به یکدیگر مرتباً او را مورد خطاب قرار دهند .

در این حالت، معلم به صورت یک شنونده کاملاً فعال درمی‌آید و می‌توان جریان بحث را به دقت دنبال کند و از مطالب بحث یادداشت بردارد تا بعد در مواقع لازم نظر خود را درباره آنها اظهار کند.

وظیفه اصلی معلم در بحث گروهی عبارت است از تحلیل و ارزشیابی جریان بحث، منطق، سازمان و صحت مطالب گفته شده، روشن کردن این مطالب برای شرکت‌کنندگان در بحث مفید است، اما این گونه باز خورد معلم به افراد نباید در برگیرنده انتقادهای شخصی او باشد و مدت زیادی از وقت گروه را بگیرد.

البــته لازم نیست که معلم در تمامی مدت بحث ساکت بماند، بلکه می‌تواند نقش هدایت کننده بحث را به عهده بگیرد.

مثلاً آنجا که بحث به بن بست می‌رسد، یا از مسیر اصلی‌اش خارج می‌شود، معلم می‌تواند وارد بحث شود و در حداقل زمان بحث را از بن‌بست خارج و به مسیر اصلی‌اش هدایت کند.

محاسن و محدودیت‌های بحث گروهی

الف) محاسن: با بحث‌ گروهی افراد می‌توانند در عقاید و تجربیات یکدیگر سهیم شوند، همکاری گروهی و احساس دوستی در میان اعضاء تقویت می‌شود، فرصتی فراهم می‌شود که افراد خود را مورد ارزیابی قرار دهند، اعتماد به نفس در افراد تقویت و روحیه نقادی در آنها ایجاد می‌شود، بحث گروهی، هراس افراد کمرو و خجالتی را برای صحبت کردن در حضور جمع کاهش می‌دهد.

ب) محدودیت‌ها: این روش‌ را برای تعـــداد کم حدود شش تا 20 نفر می‌توان به کار برد و در گروه‌هایی که تعداد آنها بیشتر از 20 نفر باشد بحث گروهی مشکل می‌شود. این روش برای دانش‌آموزان خردسال دوره ابتدایی کارآیی زیادی ندارد.

زیرا بحث کردن احتیاج به تفکر و تعقل منطقی دارد که این توانایی در کودکان سنین پایین رشد نکرده است.

ولی از دوره راهنمایی به بالا می‌توان از این روش استفاده کرد.

اگر بحث گروهی درست سازمان نیابد و افراد شرکت کننده نقش خود را به خوبی ایفا نکنند، نتیجه مفیدی عاید نخواهد شد، بحث گروهی را در تمامی موضوع‌ها و درس‌ها نمی‌توان به کاربرد بلکه از این روش‌ در زمینه‌هایی که جنبه اجتماعی دارد و تمام افراد در آنها علاقه مشترک دارند، استفاده می‌شود.

نتیجه‌گیری


روش بحث گروهی یکی از روش‌های مؤثر آموزشی است، زیرا محور کار در این روش فعالیت شاگرد است.

این روش، برای کلاس‌های کم جمعیت قابل اجرا است.

در این روش، مطالب علمی مستــقیماً توسط معلم در اختیار شاگردان قرار نمی‌گیرد.

معرفی منابع توسط معلم صورت می‌گیرد، اما شاگردان خود به مطالعه و جمع‌آوری اطلاعات می‌پردازند.

در این روش علاقه و تسلط شاگرد برمحتوا بسیار مهم است. در این روش علاوه برکسب اطلاعات علمی، تفکر شاگرد پرورش می‌یابد، توانایی اظهارنظر در جمع در او ایجاد می‌شود و انتقاد پذیر و انتقادگر بار می‌آید.

دانش‌آموزی که کم حرف می‌زند و زیاد گوش می‌کند. فرصت کافی می‌یابد تا صحبت کردن را تمرین کند و چگونگی ابراز عقاید خود را یاد بگیرد.

علاوه براین، توانایی مدیریت قدرت بیان، استدلال و تجزیه و تحلیل و تصمیم‌گیری‌اش تقویت می‌شود. روش بحث گروهی، اگر به دقت طراحی و اجرا نشود، موجب بدآموزی خواهد شد.

روش تدریس بارش مغزی

مقدمه: نظام آموزشی در جهت تقویت زمینه های بالقوه ی خلاقیت، نقش مهمی ایفا می کند. یک از مسیرهای ساخت این زمینه، به کارگیری روش های تدریس خلاقیت زاست. یکی از روش های تقویت روحیه ی خلاق در فراگیرندگان، بارش فکری یا مغزی است.

از نظر طبقه بندی، روش ساخت گرایی جزو روش های فعال و اکتشافی است که بر تولید، کنترل و تعمیم دانش تأکید می کند.
در فرآیند تدریس ساخت گرایی معلم و همه ی امکانات تسهیل کننده هستند و جزو خدمات آموزشی به حساب می آیند. بنابراین، در این روش، دانش آموز نقش اساسی را ایفا می کند.
هدف: جستجوی فعالانه فراگیرندگان از طریق فعالیت های گوناگون برای کشف راه حل ها، مفاهیم، اصول و قوانین، یکی از اهداف مهم در این روش است. داشتن روحیه ی کاوشگری برای ایجاد سؤال، طراحی، اجرا، ابداع و به دست آوردن جواب، یکی از ویژگی های ساخت گرایی است.
این الگوی تدریس از پویاترین و کارآمدترین، الگوهای تدریس است که در بسیاری از کلاس های دنیا با موفقیت در حال اجرا است.

هدف آموزش از طریق بارش فکری، افزایش توانایی حل مسئله در افراد و ایجاد عقاید و اندیشه های آفریننده در دانش آموزان است. دانش آموزانی که دوره های مربوط به حل مسائل به روش بارش فکری را می گذرانند، از کسانی که این دوره را نمی گذرانند، در آزمون های آفرینندگی نمره های بیش تری می گیرند.
دبیران محترم جالب است بدانید این روش شبیه یک بازی کودکان می باشد که دراین بازی مثلا هراسمی که با (میم)شروع می شودرابگویند وهرکس اسم بیشتری بگوید برنده است یااسم کشورها یاشهرها رابه تعداد زیاد بگویند.فقط فرق این روش باباز ی اینست که افراد می توانند اسمهای ساختگی(غیر منطقی) نیز از خود بگویندومهم آمکه این اسم ها اهمیت بیشتری دارد وخلاقیت افراد رابالا می برد.حتی دبیران می توانند برای آشنایی دانش آموزان این روش را باهمین بازی اسم ها شروع کنند تا دانش اموزان نسبت به این روش باداوطلبی بیشتری پذیرا باشند.

لازم است بدانید داین روش یابازی یک موضوع مطرح می شود.ودرصورت زمان زیاد می توانیدپس ازاتمام تمام مراحل موضوع دیگری رامطرح کنید.گرچه به نظر نمی آید هم زمان وهم دانش آموزان به ادامه کار باشند.


مراحل اجرای الگو بارش مغزی
الگوی تدریس حاضر در 5 مرحله برنامه ریزی و اجرا می شود؛ مراحل مورد نظر عبارت اند از:
1- درگیر گردن Engaging
2- کاوش Exploration
3- توصیف Explanation
4- شرح و بسط (گسترش) Elaboration
5- ارزشیابی Evaluation
دلیل نام گذاری الگوی تدریس ساخت گرایی به الگوی 5E، آغاز شدن هر مرحله با حرف E است.
برای درک بهتر این الگوی تدریس حاضر، درس حشرات از کتاب علوم اول راهنمایی بر اساسس این 5 مرحله آموزش داده می شود.

تصاویر زیباسازی ، کد موسیقی ، قالب وبلاگ ، خدمات وبلاگ نویسان ، تصاویر یاهو ، پیچک دات نت www.pichak.net

مرحله اول: درگیر شدن این مرحله برای جلب توجه کلاس به موضوع مورد آموزش و ایجاد هیجان و انگیزش در فراگیران طراحی شده است. یک سؤال جالب، یک داستان نیمه تمام، یک عکس خوب، ارائه یک فعالیت مناسب علمی و یا ... می تواند مورد استفاده معلم قرار گیرد در آموزش درس حشرات معلم برای اجرای این مرحله می تواند در صورتی که امکانات محیطی اجازه می دهد به افراد گروه فرصتی بدهد تا در یک مدت زمان تعیین شده در محیط اطراف خود به دنبال جمع آوری حشرات باشند. بچه هایی که در پایان این مدت به کلاس باز می گردند هیجان زده و با انگیزه کافی آماده اند تا در ادامه کار با معلم همراه باشند. در صورتی که چنین امکانی در اختیار نباشد معلم می تواند با پیش بینی که از جلسه قبل انجام می دهد از هر گروه بخواهد تا یک نوع حشره با خود به کلاس بیاورند و در غیر این صورت می تواند تصاویر جالبی از انواع مختلف حشرات را با خود به کلاس بیاورد و یا حداقل از تصاویر کتاب استفاده کند.


مرحله دوم : کاوش در این مرحله که مطالعه بعد از انگیزه می باشد معلم از گروه ها می خواهد تا به مشاهده ی حشرات بپردازند. در اینجا مشاهدات دانش آموزان از حشرات می تواند شامل مشاهده رفتار و اجزای ساختمان بدن حشرات باشد. همه ی گروه ها فعال و به جستجو و مطالعه مشغول هستند. ضمن اینکه از وسایل ساده ای مانند ذره بین و ... نیز استفاده می کنند. در تمام لحظات گروه یادداشت برداری می کند. اطلاعات خود را از بدن حشره و رفتار آن یادداشت می کند.

رفتار

ساختمان بدن

پرواز می کند.
دو شاخک دارد.
به محرک پاسخ می دهد.
......................
......................

6 پا دارد.
......................

در واقع ایجاد و تقویت هماهنگی مغز و دست در حین کسب تجربه از اهداف مهم این مرحله است. این مرحله به دانش آموزان در ایجاد یک قالب و چهارچوب فکری برای تشکیل مفاهیم جدید کمک می کند.
در این مرحله معلم نقش راهنما دارد.

مرحله سوم: توصیف در این مرحله معلم باید رشته ی کار را به دست دانش آموزان بدهد.
دانش آموزان برای کار و فعالیت انجام شده توضیح منطقی و مستدل ارائه می دهند و به توصیف مشاهدات می پردازند. بحث بین دانش آموزان آغاز می شود. بچه ها سعی می کنند از معلم سؤال کنند. ولی معلم پاسخ نمی دهد و تلاش می کند با توصیف، دانش آموز به دنبال نام علمی حشره بگردد.
شاگردان اطلاعاتی را به دست آورده اند. آنها حشرات را پیدا کرده اند، مشاهده ی دقیق انجام داده اند و مشاهدات خود را توصیف کرده اند. فقط نام های علمی را نمی دانند و معلم باید به عنوان یک راز آن را تا آخر برنامه نگه دارد.


مرحله چهارم: شرح و بسط بچه ها خوشحال هستند و چون با انگیزه کار را شروع کرده اند اطلاعات زیادی به دست آورده اند. آنها به کتاب های مختلف، دائرة المعارف ها، نرم افزارهای کامپیوتری و ... مراجعه می کنند. معلم فقط به بچه ها راه جمع آوری اطلاعات را یاد می دهد و نشان می دهد که چگونه می توانند خودشان مشکلات را حل کنند. در این مرحله مثال های اضافی و موارد بیشتری درباه مفاهیم اصلی درس ارائه می گردد و از دانش آموزان خواسته می شود تا از آموخته ها و یادگیری های قبلی برای گسترش و بسط و تعمیم به دیگر مفاهیم استفاده کنند و به این ترتیب در این مرحله معلم خوشحال است که خود حشره شناس نیست لیکن بچه ها را برای تلاش بیشتر و بررسی دقیق تر هدایت کرده است.

مرحله پنجم: ارزشیابی
ارزشیابی مستمر در طول انجام فعالیت و از مرحله اول آغاز شده است. در این مرحله برای ارزشیابی پایانی معلم می تواند از یک روش بسیار جالب استفاده کند به این صورت که از هر گروه بخواهد گزارش کاملی از رفتار، ساختمان و ... حشرات توصیف کنند.
سپس گزارش را در اختیار گروه دیگر یا حتی کلاس دیگر قرار دهد تا بر اساس توصیفی که از حشره در گزارش شده شکل حشره را بکشند.
مسلم است که هر چه توصیف دقیق تر باشد نقاشی هم کامل تر است و مثلا" اگر در یک نقاشی، حشره شاخک نداشته باشد یعنی توصیف کامل نبوده است. حتی یک نوع خود ارزیابی می تواند صورت گیرد و خود گروه بر اساس معیارهای تعیین شده از سوی معلم تشخیص خواهند داد که شکل کشیده شده تا چه حد کامل بوده است و این بستگی به انتظار معلم و نوع ارزشیابی دارد.
به طور کلی الگوی 5E در افزایش سواد علمی در درس علوم و ریاضی و دروس دیگر کاربرد دارد و بسیار موفق بوده است.

قوانین روش بارش فکری
1- انتقاد ممنوع است و هرگونه اعتراض یا انتقاد روند فعالیت را کند می کند و در جریان بارش فکری، افراد اندیشه های غلط یا درست خود را می توانند ارائه دهند.
2- قضاوت و ارزشیابی در مورد اندیشه و فکر اعضا ممنوع است.
3- کمیت اندیشه ها و نظریات مطلوب است و هر چه نظریات و اندیشه های تولید شده بیشتر باشد، احتمال وجود اندیشه های خلاق افزایش می یابد. بنابراین تعداد طرح ها نباید کم باشد.
4- حضور افراد داوطلبانه و اختیاری است و در جریان جلسه اگر عضوی نخواهد بعضی نظریات را اعلام کند، اجباری ندارد.
5- مشابه سازی نظریات، ترکیب و تغییر دادن، اندیشه ی دیگران آزاد است.
6- به نظریات غیر منطقی و دور از ذهن و غیر معقول باید توجه شود زیرا می توانند بدیع و تازه باشند. پس از بیان قوانین جلسه ی بارش مغزی و ارائه ی نظریات به صورت چرخشی و نوبتی شروع می شود و منشی جلسه باید نظریات و آرای بیان شده را در حین اجرای جلسه ثبت کند.
در حقیقت، فعال ترین بخش این روش، اجرا و کنترل همین جلسه ی خلاقیت است که شخص، اندیشه ای تولید می کند.
مثال:علوم ابتدائی (فایده های آب):(نمونه-2)

دراین روش بارش فکری،4دانش آموز بصورت داوطلب انتخاب می شوند(دراولین جلسه داوطلب کم داریم اماوقتی دانش آموزان باروش کار آشنا شدندداوطلب هازیاد خواهندشد) این 4نفر یا 5 نفردرکنارتخته سیاه روبه دانش آموزان روی صندلی یانیمکت می نشینندوبقیه دانش آموزان بعنوان تماشاگربه مدت 15تا20 دقیقه فقط گوش می کنند.

مدل دیگر نشستن،به این ترتیب که مانندمدل نشست سازمان ملل،گروه داوطلب دروسط قرار می گیرندودانش آموزان بصورت دایره درکنار دیوارگروه داوطلب را احاطه می کنند.یک نفردراین گروه بعنوان منشی ،خلاصه مطالب (دریک شبه جمله باکمک معلم) دریک ورقه می نویسد.ومعلم نیز درحلقه گروه تماشاگران قرار دارد وهم بحث راهدایت می کند وهم گروه تماشاگران را مراقبت میکند.معلم بعنوان رهبرگروه ازداوطلبین می خواهد که هرنظر منطقی وغیر منطقی راجب فایده آب بگویندواعضای داوطلب طبق قوانین روش بارش فکری (که معلم درابتدا وضمن کار باید این قوانین رابارها اشاره نماید) نظرات خود رابیان می کنندودرتمام این مدت(15الی20دقیقه)گروه تماشاگران فقط نظرات راگوش می کنند.ودرمرحله سوم نظر آنان مطرح می شود.

این روش نسبت به روشبالا که همه دانش آموزان درآن شرکت می کنند،درست ترمی باشد.اکنون به صورت نمونه روش عملی آن رابرایتان بیان می کنیم؛

مرحله اول:معلم گروه داوطلب راانتخاب و قوانین روش بارش فکری رابیان میکند(5 قانون بالا).آنگاه درمورد آب 1یا 2دقیقه صحبت میکند.(بچه های عزیز میدانیدکه آب مایه حیات است وبرای زندگی ما مهم است گرچه غیر فایده های اصلی ،کارهای دیگری نیز می توان با آن انجام داد .اکنون ما می خواهیم باکمک این 5 نفر فایده های بیشمار آب رابدانیم وبعد از15دقیقه ازشما نیز می خواهیم به لیست این افراد فایده های دیگری نیز اضافه کنید.دراین مدت از شما می خواهم به نظر های 5 نفر گوش دهید درکلاس های بعد شما نیز دراین جایگاه قرار می گیرید.)

مرحله دوم:تولید اندیشه ازطرف گروه داوطلب: این گروه بصورت آزاد می توانند هر نظری درموردفایده ی آب دارند رابیان کنند ومنشی نظر آنان راباکمک معلم بصورت خلاصه ودریک شبه جمله روی تخته یا ورقه می نویسد.اکنون به نظرات یک گروه که یک معلم دانشجو درکلاس خود اجرا نموده ،می بینیم؛

کشاورزی پختن غذا نظافت تمیز کردن

برق شستن بدن شنا کردن رنگین کمان ساختن باشلنگ آب

آشامیدن شستن ظرف بازی کردن انداختن توپ بافشار آب

ساختن گل حرکت خاک های حیاط بافشار آب فشار آب باسرنگ برای حرکت پیستون آن

ساختن یخ .................................................

اگر دقت کنید مثال های اول منطقی ومثال های آخر غیر منطقی وخلاق تر هستندکه معلم باید دانش آموزان رابه این سمت تشویق نماید.همچنین درمثال های بالا شباهت هایی رامی بینید که طبق قانون روش ،اشکالی ندارد.

مرحله سوم:ارزیابی؛دراین مرحله تماشاگران(دانش آموزان محیط)می توانند نظرات دیگری به لیست تخته سیاه اضافه کنند.

دانش آموزان تماشاگر دراین مرحله می نواننددرمورد مثالها ازداوطلبین سوال کنند وآنها نیز می توانند افکار خود رابیان کننئ وعقاید خود رابسط دهند.حتی گاهی مثالی ارائه می شود که قابل طرح وساختن می باشد..

درپایان معلم می تواند با کمک دانش آموزان مثالهای شبیه به راپالایش ودریک دسته قرار دهند.ودراخردردفترخود به طور دلخواه 5مثال از فایده آب رابنویسند. 

 

منبع:http://f-s-h70.blogfa.com/post-86.aspx