دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

مضرات استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی

استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی نه تنها هیچ تاثیر مثبتی بر افزایش میزان سلامت آب شرب ندارد بلکه سبب از بین رفتن ۹۰ تا ۹۵ درصد از املاح مفید آب می گردد این در حالی است که امروز تبیلغات وسیعی برای ترغیب خانواده در جهت استفاده از این دستگاه ها به صورت رسمی و غیر رسمی می گردد

خبراقتصادی:به گزارش خبرنگار مهر، استفاده از دستگاههای تصفیه آب سبب از بین رفتن سختی آب شده و آب را به مقطر و یا سبک تبدیل می کند،بر اساس مقالات و پژوهشهای انجام شده در سطح کشور های مختلف آب سبک در دراز مدت سبب بروز آسیبهای جدی به قلب و عروق و اختلال در رشد استخوانی کودکان می گردد.

بیشترین گلایه مردم از آب شرب مربوط به رنگ، وجود گل و لای، طعم و بوی آب بوده که این امر نیز ناشی از مشخصات فیزیکی آب است در حالی که دستگاههای تصفیه بر ساختار شیمیایی آب تاثیر می گذارند و سبب از بین رفتن بخش بسیاری از املاح مفید آب از جمله کلسیم، منیزیم ، پتاسیم و فلور می شوند.

تولیدکنندگان دستگاه تصفیه آب برای فروش کالاهای خود نیاز به بازار مصرف دارند به همین سبب به جای اینکه به سختی آب نگاه واقع بینانه داشته باشند، نگاهی کاسب کارانه دارند در این راستا بعضی از سودجویان اقدام به  قرار دادن دو الکترود فلزی در مسیر تصفیه آب می کنند که این امر پس از مدتی سبب ایجاد رسوب و لای در دستگاه می گردد و از این حربه برای تبلیغات خود و اینکه آب آشامیدنی مشکل دارد استفاده می کنند.

این اقدام سودجویان نوعی شعبده بازی به شمار رفته و از نظر قانونی به عنوان جرم کلاهبرداری نیز می تواند پیگرد قانونی داشته باشد در حالی که متاسفانه سازندگان این دستگاه ها از طریق رسانه ها اقدام به تبلیغات گسترده کرده و حتی در بعضی از نمایشگاه های لوازم خانگی نیز در معرض فروش و نمایش قرار می دهند.

فروشندگان دستگاه های تصفیه آب خانگی برای جلب بیشتر در یک اقدام تبلیغاتی به الکترولیز آب و رسوب دادن و ته نشین ساختن املاح محلول در آن می پردازند و وجود این رسوبات را عامل آلودگی یا پایین بودن کیفیت آب عنوان می کنند.

دستگاه های تصفیه خانگی آب هیچ تاثیری در میکروب زدایی و تصفیه آب ندارند

مدیر دفتر کنترل کیفی بهداشت آب شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی معتقد است دستگاه های تصفیه خانگی آب هیچ تاثیری در میکروب زدایی و تصفیه آب ندارند و این دستگاهها نه تنها تغییری در کیفیت آب مصرفی ایجاد نمی کنند بلکه نباید از آنها به عنوان تصفیه کننده ناخالصی های آب شرب و بهداشتی استفاده کرد.

سهراب طالبی در گفتگو با خبرنگار مهر نسبت به استفاده از این دستگاه ها توسط خانواده ها اخطار داد و اظهارداشت: آب تولیدی در کشور به ویژه در آذربایجان غربی، از استانداردهای بسیار بالایی برخوردار است و نیازی به استفاده ازهیچ دستگاهی برای میکروب زدایی و یا تصفیه آب وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه تمامی موارد مورد طرح توسط فروشندگان این دستگاه ها با واقعیت منطبق نیست و تنها برای فروش بالا و سودجویی عنوان می گردد اعلام کرد: در حال حاضر سلامت و بهداشت آب شرب تولیدی در استان با استانداردهای بالا مطابقت داشته و هیچ مشکل بهداشتی ندارد.

طالبی با بیان اینکه کاهش سختی آب یکی از مزیت های این دستگاه ها از سوی فروشندگان عنوان می گردد اظهارداشت: این در حالی است که کاهش سختی آب بدون مبانی علمی است و صحت ندارد و این گفته تنها بهانه ای برای سودجویی است.

وی با اشاره به اینکه، سختی آب مربوط به وجود ترکیباتی نظیر کربنات کلسیم و کربنات منیزیم است، ادامه داد: کارشناسان، میزان استاندارد برای وجود این ترکیب در آب را ۵۰۰ میلی گرم بر لیتر می دانند که این میزان در آب تولیدی در شهرهای استان ، کمتر از ۳۰۰ گرم بر لیتر است.

فعالیت ۱۰ آزمایشگاه میکروبی آب در آذربایجان غربی

مدیر دفتر کنترل کیفی بهداشت آب شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی با اشاره به فعالیت ۱۰ آزمایشگاه میکروبی آب در استان عنوان کرد: آب شرب تولیدی استان در این آزمایشگاه به صورت مستمر تحت کنترل قرار می گیرد و هم اکنون هیچ مشکل بهداشتی در بخش آب استان وجود ندارد.

وی اضافه کرد: عدم تعویض به موقع فیلترها در دستگاه های تصفیه خانگی در بعضی مواقع سبب رشد میکروبی در فیاترهای قدیمی و آلودگی میکروبی می گردد که باید در این خصوص خانواده ها تمهیدات لازم را به عمل بیاورند.

طالبی در ادامه به اشاره به رسوب آب شرب در بعضی لوازم خانگی و ابراز نگرانی مردم اشاره کرد و افزود: دریافت روزانه کلسیم از طریق آب آشامیدنی فقط ۵ درصد جیره عذایی است در حالی که جذب آن از طریق رژیم غذایی ۳۰ درصد است لذا جذب کلسیم ازطریق آب شرب بسیار ناچیز و قابل صرف نظر کردن است.

وی با رد ایجاد سنگ کلیه از طریق رسوب و استفاده از آب شرب گفت: عدم مصرف آب، تعریق بسیار، مصرف نمک فراوان، عوامل ژنتیکی و سابقه فامیلی، مصرف داروها، تغییرات PH ادرار رژیم غذایی، عفونت های ادراری و شغل های بی حرکت مثل رانندگی و… نقش بسیاری در ایجاد سنگ کلیه دارند.

مدیر دفتر کنترل کیفی بهداشت آب شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی همچنین با اشاره به شیری شدن رنگ آب شرب در بعضی مواقع گفت: رنگ شیری آب در هنگام بازکردن شیر های آب، نشانه وجود کلر نیست و این ها ذرات اکسیژن می باشند که ضرری نیز برای انسان نداشته بلکه به سبب دارا بون اکسیژن بالا گواراتر نیز است.

دلیل وجود لکه های چربی در سطح چای دم کرده

طالبی با اشاره به ابراز گلایه بعضی از مردم در خصوص ملاحظه وجود لکه های چربی در سطح چای دم کرده عنوان کرد: بسیاری از مصر کنندگان با ملاحظه لکه های روغنی مانند بر سطح چای یا در جداره های ظروف محتوی آن کیفیت آب را عامل آن می دانند در حالی که در ساختمان شیمیایی چای مواد شیمیایی تانن و کافئین وجود دارد واکنش این دو ماننده سبب ایجاد ترکیبی به نام تانات کافئین می گردد و نیز مقداری پلی فنل اکسید نشده تولید می گردد.

وی یاد آور شد: تانات کافئین که نوعی رسوب است به صورت ذرات معلق در آمده و رنگ چای را کدر می کند و پلی فنل های اکسید نشده نیز به حالت چربی حلقوی آزاد می شوند و به صورت لکه های روغنی مانند در سطح چای یا جداره ظرف محتوی چای ملاحظه می شوند در بعضی از چای های تولیدی میزان این مواد بیشتر و در بعضی موارد کمتر است.

طالبی در ادامه با اشاره به اهمیت نگهداری صحیح از آب های معدنی، افزود: این آب ها به صورت مناسب در کارخانه ها تولید می شوند ولی نحوه نگهداری آنها در مغازه درست نیست و با نگهداشتن جعبه های آب معدنی در جلوی مغازه ها و مقابل نور مستقیم خورشید ، ترکیباتی شیمیایی از تابش نور خورشید بر سطح پلی اتیلنی آب معدنی ها درست می گردد که زمینه ناسالم بودن آنها را فراهم می کند.

تصفیه مجدد آب شرب توسط دستگاه های تصفیه آب خانگی، توجیهی ندارد       

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی درخصوص دستگاه های تصفیه آب خانگی گفت: امروزه شاهد توسعه روز افزون دستگاه های تصفیه آب خانگی و بازاریابی و فروش گسترده این محصولات در سطح جامعه می باشیم این در حالی است که موضوع تصفیه مجدد آب شرب توزیعی از طریق شرکت های مهندسی آب و فاضلاب به لحاظ علمی، بهداشتی و اقتصادی، توجیه ندارد.

دکتر رسول انتظار مهدی در گفتگو با خبرنگار مهر ادامه داد: آب شرب موجود در سیستم شبکه لوله کشی که مورد استفاده شهروندان قرار می گیرد آب سالم و بهداشتی و قابل شرب بوده و از آزمون های متعدد عبود کرده و وزارت بهداشت به عنوان دستگاه نظارتی بر امر کنترل کیفی آب از نقطه آبگیر تا محل مصرف نظارت، و بر اساس استاندارد بصورت مستمر اقدام به انجام تستهای کلرسنجی و آزمون های باکتریولوژی و شیمیایی از آب آشامیدنی مردم کرده و نتایج حاصله را با استانداردهای ملی ویژگیهای آب آشامیدنی مورد مطابقت قرار می دهند.

وی یاد آور شد: توسعه واردات و فروش دستگاه های آب خانگی، علامت سوال بزرگی دربارهٔ کیفیت آب شرب مصرفی مردم از طریق شبکه لوله کشی است که در بعضی مواقع ملاحظه می گردد نمایندگان فروش این دستگاه ها در انظار عمومی با استفاده از دستگاه الکترولایزر اقدام به تجزیه یونها و رسوب املاح مفید آب کرده که به نوعی با تشویش اذهان عمومی و ایجاد نگرانی کاذب در بین مردم اقدام به بازاریابی و فروش محصولات خود می کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی تاکید کرد: بسیاری از املاح مفید مورد نیاز بدن از طریق آب مصرفی روزانه وارد بدن انسان میشود که در صورت تصفیه مجدد آب شرب این ترکیبات حذف یا میزان آنها تغییر خواهد کرد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی در ادامه یاد آور شد: تعامل و همکاری نزدیکی میان شرکت آب و فاضلاب استان و مراکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی در راستای کنترل کیفی آب صورت می‌گیرد به طوری که استان آذربایجان غربی در این سطح به مقام برتر کشوری دست یافته است.

وی ادامه داد: تا کنون ۱۱۶ مورد نمونه برداری تصادفی انجام شده که بر اساس آن کیفیت آب استان از لحاظ شیمیایی و فلزات سنگین و المان‌های کمیاب مطلوب گزارش شده و در حد مجاز استانداردهای آب های آشامیدنی قرار دارد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی برنامه‌های دفتر کنترل کیفی و نظارت بر بهداشت آب و فاضلاب استان را در راستای ارتقاء کیفی آب آشامیدنی مشتمل بر ۵ مورد عنوان و خاطرنشان کرد: نهادینه ساختن و توسعه مفاهیم، پایش منابع آب، کنترل کیفیت آب با رویکرد سلامت آب توزیع شده، ساماندهی و مدیریت اطلاعات و مدیریت و مقابله با بحران‌های کیفی محورهای فعالیت این دفتر است.

دستگاه تصفیه هوا بخریم یا نخریم؟

آلودگی هوا یکی از چالش های بهداشتی است که سلامت ساکنان شهرهای بزرگ را تهدید می کند. در شهرهای بزرگ و پرجمعیت، میزان آلاینده های هوا گاهی آنقدر زیاد می شود که پزشکان و کارشناسان بهداشتی توصیه می کنند کودکان، سالمندان، زنان باردار و افراد مبتلا به ناراحتی های قلبی و تنفسی از تردد غیرضروری در شهر پرهیز کنند و در خانه بمانند. این در حالی است که بررسی ها نشان داده هوای داخل خانه هم می تواند آلوده باشد و سلامت افراد را به خطر بیندازد. عدم توجه به تهویه مناسب و اصولی آپارتمان ها و ساختمان های مسکونی هنگام طراحی و ساخت، استفاده از انواع مواد شوینده و ضدعفونی کننده، اسپری ها و مواد خوشبوکننده هوا و سیگار کشیدن در فضاهای کوچک و بسته موجب می شود هوای داخل خانه هم آلوده باشد. در چنین شرایطی ممکن است افراد به ویژه آنهایی که نوزاد یا فرد بیماری در خانه دارند به فکر خرید دستگاه تصفیه هوا بیفتند.

اما آیا این دستگاه ها آلاینده ها را از بین می برند؟ آیا می توان با خرید یک دستگاه تصفیه هوا از تمیز بودن هوای خانه مطمئن شد؟

انواع مختلف دستگاه های تصفیه هوا در بازار وجود دارد. از انواع کوچک و قابل حمل مخصوص استفاده در خودرو و اتاق های کوچک گرفته تا انواع بزرگ تر مخصوص خانه، محل کار، مدرسه و محیط های عمومی. این دستگاه ها در شکل ها، اندازه ها و با قیمت های مختلف در بازار به فروش می رسند و قیمت آنها با توجه به نوع و اندازه از ۲۵ هزار تومان تا ۷۰۰ هزار تومان متغیر است. تولیدکنندگان این محصولات ادعا می کنند استفاده از این دستگاه ها برای نوزادان و افراد مبتلا به بیماری های قلبی و تنفسی بسیار مفید است و تمام ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها را از محیط حذف می کند. مثلا ادعا می شود یک ساعت استفاده از دستگاه تصفیه هوای لامپی که با قیمت حدود ۲۸ هزار تومان به فروش می رسد در یک اتاق ۱۲ متری، هوا را کاملا تمیز و تمام سطوح را میکروب زدایی می کند. حتی ترشحات عطسه نفوذ کرده درون مبل! حذف باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها، حذف بوی بد و گازهای آلاینده و دود سیگار، گرده گیاهان، گرد و غبار و امواج مزاحم در محیط از دیگر مزایای استفاده از این محصول است. اما آیا واقعا این طور است؟ نظر متخصصان را در این باره بخوانید.

نظر فوق تخصص آسم و آلرژی

دکتر لیدا عطارد، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

از فیلترهایی که ازن تولید می کنند، استفاده نکنید

فیلترهای هوا یا همان تصفیه کننده ها شامل انواع فیلترهای بسیار موثر فیلتر هوای محدود و انواع مکانیکی و الکترواستاتیک آنها برای کاهش ذرات معلق در هوا و آلرژن های مختلف مانند گرده ها و پوسته های حیوانات خانگی و ذرات مایت هستند. این فیلترها معمولا برای استفاده در فضاهای بسته به افراد توصیه می شوند. گاهی فیلترهای تصفیه کننده هوا داخل سیستم های گرمایشی یا خنک کننده (در منازل، خودروها، هواپیماها و...) تعبیه می شوند. جاروبرقی های مجهز به فیلترهای HEPA و کیسه های دو جداره نیز به کاهش میزان ذرات معلق در هوا کمک می کنند. بد نیست بدانید که انواعی از فیلترها در بازار وجود دارند که گاز ازن تولید می کنند و این وسایل، به هیچ عنوان برای استفاده، مناسب نیستند زیرا گاز ازن یک محرک قوی برای دستگاه تنفس به حساب می آید و به همین دلیل ما استفاده از فیلترهای تولیدکننده ازن را به افراد مختلف، به ویژه بچه ها، سالمندان و آنهایی که مشکلات تنفسی دارند، توصیه نمی کنیم. شایان ذکر است در منازلی که اثاثیه فراوان مانند فرش، موکت، مبلمان و حتی حیوان خانگی نگهداری می شود و در واقع تولید ذرات معلق در هوا، بالا است، فیلترها کارایی چندانی نخواهند داشت. البته بهتر است این را هم بدانید که مطالعات نشان داده اند که مصرف طولانی مدت این نوع فیلترها به کاهش علائم بیماری در برخی بیماران مبتلا به آسم و آلرژی بینی، کمک کرده است.

نظر متخصص بهداشت محیط

دکتر سعید متصدی زرندی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

آلاینده ها را از خانه دور کنید

به طور کلی دستگاه های تصفیه هوا براساس چند نوع سیستم مختلف کار می کنند. آنهایی که تولید ازن می کنند، اصلا مورد تایید مراکز بهداشتی نیستند چون خود ازن یک نوع آلاینده هوا محسوب می شود. بعضی از این دستگاه ها هم از یون منفی استفاده می کنند که هنوز تحقیقات معتبر و آنچنانی برای تایید مناسب بودن یا نبودن یون منفی صورت نگرفته است. اما نکته دیگر این است که به دلیل اینکه دستگاه های تصفیه هوا از حجم های کم استفاده می کنند و در واقع حجم کمی از هوا را به گردش درمی آورند، برای یک فضای بزرگ و باز مناسب نیستند و باید حجم هوای مورد نظر ما با توجه به سایز دستگاه تعیین بشود. با این حساب، استفاده از یک دستگاه تصفیه هوای پرتابل کوچک برای تصفیه کردن هوای یک اتاق بزرگ چندان مناسب به نظر نمی رسد.

بنده فکر می کنم که ادعاهایی که در مورد این دستگاه ها می شود، بیشتر جنبه تبلیغاتی و تجاری دارد. ما برای اینکه بتوانیم آلودگی هوا را از محیط های مسکونی و سرپوشیده دور کنیم، باید بتوانیم منابع آلوده کننده هوا را از بین ببریم.

مهم ترین آلودگی هایی که ممکن است در خانه یا سایر محیط های بسته انتشار پیدا کنند و ما را به دردسر بیندازند شامل دود سیگار، آلاینده های حاصل از شعله های اجاق گاز، بخاری ها، شومینه و انواع سیستم های گرمایشی، ترکیبات فرمالدیید موجود در مبلمان های فراوان منزل و رزین هایی است که برای پولیش یا جلا دادن استفاده می شوند. بنابراین، ما باید پیش از اینکه به فکر تهیه دستگاه هایی برای تصفیه هوای منزلمان باشیم، به این فکر کنیم که چطور می توانیم به بهترین شکل ممکن، عوامل آلوده کننده اطراف مان را به حداقل برسانیم. همچنین بهتر است که در طراحی ساختمان ها و محیط های سربسته به بحث تهویه مطبوع و تهویه های مرکزی توجه بیشتری داشته باشیم تا از شر انواع آلاینده ها در امان بمانیم.

نظر متخصص بیماری های عفونی

دکتر هوشنگ ساغری، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

هیچ دستگاهی برای حذف مواد سمی و بیماری زا نداریم

به تازگی برخی از تولیدکنندگان دستگاه های تصفیه هوا ادعا می کنند که دستگاه هایشان می توانند عوامل عفونی و ویروس های موجود در خانه مانند ویروس آنفلوآنزا را از بین ببرند و بنابراین اگر افراد یک دستگاه جدید تصفیه هوا بخرند و در منزلشان بگذارند، دیگر از شر ابتلا به آنفلوآنزا یا سایر بیماری های عفونی و ویروسی در امان می مانند.

در این مورد باید بگویم که ما در درجه اول باید بدانیم که چه فیلترهایی در این دستگاه ها استفاده شده که تولیدکنندگان آنها چنین ادعاهایی می کنند و بعد در مورد درست یا غلط بودن این ادعاها تصمیم بگیریم. اما نکته مهم اینجاست که بعید است چنین دستگاهی اختراع شده باشد که بتواند تمام ترکیبات مضر هوا را بگیرد و در عوض اکسیژن پس بدهد. البته امکان دارد که برخی از این دستگاه ها بتوانند برخی از ذرات معلق موجود در هوا را جذب و تصفیه کنند اما فکر نمی کنم که آنها قادر به تصفیه تمام ترکیبات مضر و سمی مانند جیوه یا مونواکسیدکربن باشند. بهتر است بدانید که وجود یک چنین دستگاهی که قادر به حذف تمامی مواد سمی و بیماری زا از محیط باشد بعید به نظر می رسد چون در آخرین تحقیقات و مطالعاتی هم که در این زمینه ها در مجلات معتبر پزشکی در سال ۲۰۱۰ به چاپ رسیده، به تولید چنین دستگاهی اشاره نشده است.

با این غذاها کلسترول بالا را شکست دهید

با این غذاها کلسترول بالا را شکست دهید

سلامت نیوز:متخصصان تغذیه براین باورند که مصرف برخی مواد غذایی مانند سبزیجات، غلات، روغن زیتون، پروتئین بدون چربی و استفاده از رژیم مدیترانه‌ای در کنار اجتناب از مصرف برخی مواد می‌تواند کلسترول خون را کاهش دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، یکی از مواردی که پزشکان در برگه‌های جواب آزمایش به دنبال آن می‌گردند، میزان کلسترول است. به‌طور کلی، بالا بودن آن نسبت به حد طبیعی نگرانی پزشک و بیمار را به دنبال دارد از این رو، باید با رعایت برخی نکات بهداشتی تغذیه مانع از افزایش آن شد و در مقابل با مصرف برخی مواد غذایی، مقدار کلسترول خون را در حد طبیعی حفظ کرد و آن را کاهش داد. به خاطر داشته باشید که هرگونه اقدامی به‌منظور پایین آوردن کلسترول بالای خون از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند افراد را از خطر بروز سکته‌های قلبی و تصلب شرایین و سایر اختلالات حفظ کند. آمارها حاکی از آن است که بیش از یک‌سوم افراد بالغ آمریکایی دچار کلسترول بالا و سندروم متابولیک هستند که درنهایت منجر به بالا رفتن فشار خون، تری‌گلیسیرید بالا، مقاومت انسولینی و چربی شکمی می‌شود که تمام اینها ازجمله عوامل پرخطر بروز بیماری‌های قلبی محسوب می‌شود.
متخصصان تغذیه براین باورند که مصرف برخی مواد غذایی مانند سبزیجات، غلات، روغن زیتون، پروتئین بدون چربی و استفاده از رژیم مدیترانه‌ای در کنار اجتناب از مصرف برخی مواد می‌تواند کلسترول خون را کاهش دهد.
لوبیا از غنی‌ترین سبزیجات حاوی فیبر محلول بوده و از این رو، می‌توان برای مبارزه با کلسترول بالا آن را مصرف کرد. فیبرهای محلول به کلسترول و مواد اولیه آن در سیستم گوارش متصل شده و پیش از تجمع در بدن، آن را دفع می‌کند. این ماده غذایی تاثیر پنج درصدی در کاهش میزان LDL (کلسترول بد خون) دارد. چربی‌های غیراشباع بهترین گزینه برای استفاده در طبخ غذاست که در روغن زیتون، روغن کانولا، سویا و روغن دانه آفتاب‌گردان یافت می‌شود. این قبیل چربی‌ها مستقیما کلسترول بد LDL را کاهش داده و باعث بالا رفتن کلسترول خوب HDL می‌شوند. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند افرادی که در معرض بالا رفتن کلسترول خون هستند، چربی‌های غیراشباع را جایگزین چربی‌های اشباع مانند کره و روغن حیوانی کنند.
میوه‌های دایره‌ای‌شکل مانند پرتقال، لیمو و سیب بالاترین میزان «پکتین» را در میان میوه‌ها دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این میوه‌ها در روز بین هفت تا 10 درصد کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد. کربوهیدرات‌ «پکتین» که در دیواره سلولی بسیاری از میوه‌ها تجمع‌یافته، مانع از فشردگی کلسترول در عروق خونی می‌شود.
دانه‌های خوراکی مانند بادام، بادام‌زمینی و گردو برای سلامت قلب مفید بوده و شواهد بیانگر این مطلبند که فیبر و چربی غیراشباع موجود در آنها باعث کاهش کلسترول خون می‌شود. خوردن روزانه بادام، گردو و سایر دانه‌های خوراکی کلسترول خون را بین چهار تا 10 درصد کاهش می‌دهد.
سبوس و فیبر ازجمله مواد مغذی هستند که متخصصان تغذیه مصرف آن را توصیه می‌کنند. فیبرهای غیرمحلول چون قابل حل در آب نیستند، در سیستم گوارشی هضم نشده و چربی‌ها و مواد قندی را با خود حمل می‌کنند و از این طریق قادرند کلسترول خون را پایین بیاورند.

کرم رژو درم

مشخصه ها :
- جلوگیری از رشد اسکار و مهار اسکار در حال رشد بهد از بهبود زخم و بهبود جوش
- کاهش و برطرف کردن اسکارهای قدیمی
- پاکسازی و افزایش لطافت پوست
- رفع زبری و ضخامت پوست (پینه)
- از بین بردن لک های سطحی، جای جوش و زائده های گوشتی و ناهمواری
- کنترل خارش پوست
موارد مصرف :
از بین برنده اسکار
روش مصرف :
مقداری کرم را روی موضع قرارداده و به آرامی روی موضع ماساژ دهید. این کار باید توسط انگشتان و با فشار متوسط و بسیار آهسته انجام شود. ماساژ با کف دست از دقت کمتری برخوردار است و با جذب کرم به کف دست موجب ‌هدر رفتن آن ‌مى‌شود.
هشدار مصرف :
در جای خشک و خنک نگهداری شود.
توضیحات :
کرم اسکار رژودرم یک کرم لایه بردار است که طیف وسیعی از مشکلات پوستی از یک تغییر رنگ ساده تا اسکارهای مختلف را بهبود می بخشد. همچنین رژودرم اثرات ضد التهابی متوسطی روی پوست دارد. مکانیسم لایه بردارى رژودرم در نوع خود منحصر به فرد است، در این روش نه تنها التهابی به وجود نمی آید بلکه پس از شستشو در نوبت هاى اول استفاده، لطافت کاملاً محسوسی در پوست ایجاد می شود.
ترکیبات و مکانیسم اثر رژودرم :
کرم اِسکار رژودرم فرآورده‌ای کاملاً طبیعی است که حاوی ویتامین E، آلانتوئین و روغن‌های گیاهی است. هریک از مواد تشکیل دهنده‌ این کرم، نقش مؤثری در ایجاد اثرات منحصر به فرد این محصول دارند که در زیر به مهمترین آنها اشاره می‌کنیم :

- آلانتوئین : آلانتوئین یکی از ترکیبات اصلی این محصول است که مطالعات جدید قدرت تأثیر آن را در 4 بخش مورد بررسی قرار داده‌اند :
1) ترمیم و بازسازی سلولی : مهمترین اثر آلانتوئین، اثر آن در افزایش سرعت تکثیر سلولی است. این اثر باعث می‌شود بافت سالم به سرعت جایگزین بافت آسیب‌ دیده و مرده‌ای شود که با روش‌های مختلف از روی زخم برداشته می‌شود. به این ترتیب زخم‌ها، التهاب، خشونت، و ترک‌های موجود در پوست به سرعت ترمیم می‌شوند.
2) تسکین التهاب
3) مرطوب کنندگی
4) از بین بردن لایه‌ شاخی پوست (کراتولیز) : در مطالعات آزمایشگاهی اثرات لیز کننده (از بین برنده) این ماده بر روی پروتئین‌های مختلف از جمله کراتین ثابت شده است. این اثر یکی دیگر از اثرات مهم آلانتوئین است که موجب می‌شود استفاده از آلانتوئین بر پوست بدن به خصوص صورت موجب نرمی بیشتر پوست شود و همچنین ظاهری سلامت برای پوست به ارمغان آورد.

- اسیدهای چرب غیر اشباع (موجود در روغن‌های گیاهی) : این مواد با توجه به ساختمان شیمیایی خود، می‌توانند با تبادل یک الکترون با رادیکال‌های آزاد، رزونانس پایدار ایجاد نمایند و اثر مخرب رادیکال‌های آزاد را کاهش دهند. در تحقیقات اخیر نقش رادیکال‌های آزاد در تشکیل اِسکارهای هیپرتروفیک به خوبی نشان داده شده است. به این ترتیب کرم اسکار رژودرم با اثر آنتی‌اکسیدان (ضد رادیکال‌های آزاد) خطر تشکیل اسکارهای هیپرتروفیک و کلوئیدها را پس از ترمیم زخم‌ها کاهش می‌دهد.

- ویتامین E : ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان شناخته شده است که می‌تواند رادیکال‌های آزاد را پایدار کند بدون اینکه خود دچار ناپایداری شود و به این ترتیب آثار مخرب رادیکال‌های آزاد را از بین ببرد. علاوه بر این شواهدی در دست است که نشان می‌دهد ویتامینE از تشکیل اسکارهای هیپرتروفیک پیشگیری می‌کند. همچنین نتایج تحقیقات علمی نشان داده است که استفاده از ویتامین E موجب کاهش قرمزی و ادم ناشی از نور خورشید می‌شود.

- ویتامین C : ویتامین C نیز یکی دیگر از آنتی ‌اکسیدان‌های شناخته شده است که برای حیات پوست ضروری است. ویتامین C همچنین موجب تنظیم و تحریک ساخت کلاژن و الاستین و کاهش رنگدانه ‌سازی در پوست می شود. وجود ویتامین C و E در کنار یکدیگر موجب تقویت اثر آنها می‌شود، بدین ترتیب که ویتامین C موجب ساخت مجدد ویتامین E و همچنین افزایش اثر آنتی اکسیدانی آن می‌شود.

- مرطوب‌کننده‌ها : در این کرم از مرطوب کننده‌هایی مانند پروپیلن گلیکول و گلیسرین استفاده شده است. تحقیقات نشان داده است که افزایش رطوبت پوست علاوه بر اینکه موجب حفظ زیبایی و شادابی پوست می‌شود، باعث کاهش التهاب، قرمزی و پرخونی و همچنین تنظیم میزان رسوب کلاژن (در اِسکارها) می‌شود.

- لایه‌بردارها : لایه‌بردارهایی که در این کرم از آنها استفاده شده است (مانند اسید گلیکولیک، اسید سالیسیلیک و اسید لاکتیک) از نوع لایه بردارهای طبیعی می‌باشند که استفاده از آن‌ها بر پوست سالم موجب افزایش لطافت و شادابی پوست می‌شود و همچنین قادر به از بین بردن مشکلات سطحی پوست مانند خشکی پوست، پینه و آسیب‌های پوست بر اثر آفتاب می ‌باشند. همچنین استفاده از این مواد بر روی اِسکارها موجب از بین رفتن تدریجی آن ها می‌شود. مزیت دیگری که این لایه‌بردارها دارند این است که هنگام استفاده از آن‌ها پوسته‌های ظریفی که با چشم قابل مشاهده نیستند جدا شده و در کرم حل می‌شوند؛ سپس این پوسته‌ها هنگام شستشو با آب از روی پوست پاک می‌شوند. همچنین در این روش، لایه‌برداری بدون ایجاد التهاب انجام می‌شود.
برای دستیابی به هرگونه اطلاعات بیشتر به سایت www.rejuderm.com مراجعه فرمایید.