دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

14 ماده غذایی که طول عمر را زیاد می‌کند

یک متخصص تغذیه گفت: به جای آنکه به دنبال روش‌های عجیب و غریب باشیم اگر 14 ماده غذایی را در زنجیره غذایی روزانه بگنجانیم نه تنها بسیاری از بیماری‌ها را از خود دور می‌کنیم بلکه طول عمر بیشتری خواهیم داشت.

شیوا فرجی در مورد نقش مواد غذایی بر افزایش طول عمر خاطرنشان کرد: از ابتدای خلقت انسان و در دوره‌های مختلف همه به دنبال راهکاری برای افزایش طول عمر بوده‌اند که یکی از آنها تاثیر مواد غذایی است.

وی افزود: 14 نوع ماده غذایی مفید وجود دارد که اگر مصرف مداوم آنها در دستور غذایی قرار گیرد روند پیری را کند کرده و با پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها طول عمر را افزایش می‌دهد که سیب، موز، تخم‌مرغ، ماهی، لوبیا سبز، گردو، سویا، اسفناج، گل کلم، لیمو ترش، پیاز، گوجه‌فرنگی و چای سبز این 14 ماده را تشکیل می‌دهند.

فرجی در مورد خواص هر یک از این مواد گفت: سیب سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده و به دلیل وجود آنتی‌اکسیدانی به نام کوارستین در کنار فیبر معروفی به نام پکتین ذرات ژله‌ای مانندی را در خون ایجاد می‌کند که مواد زائد خون به آن چسبیده و دفاع می‌شود که بهترین راه مقابله با سرطان خون نیز محسوب می‌شود.

موز ماده غذایی دیگری است که به گفته این متخصص تغذیه حاوی پتاسیم برای تنظیم فشار خون و منیزیم برای پیشگیری از سرطان است. غافل از اینکه اسید فولیک موجود در موز نیز در سلامتی نقش موثری دارد.

وی ادامه داد: همچنین مواد موجود در تخم‌مرغ برای پیشگیری از آب مروارید موثر اس و کولین موجود در آن به تقویت حافظه کمک می‌کند برای همین به کودکان زرده تخم مرغ می‌دهیم و می‌تواند مصرف به اندازه آن در پیشگیری از اختلال حواس و آلزایمر موثر باشد به شرط آنکه تخم‌مرغ را سرخ نکنیم چرا که همین امر خود باعث بروز سرطان می‌شود و تخم‌مرغ آب‌پز بهترین نوع استفاده از آن است.فرجی همچنین سیر را ماده غذایی معجزه‌کننده عنوان کرد و گفت: سیر خاصیت ضد انعقادی دارد و سرشار از آنتی‌اکتسیدان است و حتی افرادی که به سرطان مبتلا هستند به دلیل خاصیتی که سیر روی سلول‌های سرطانی می‌گذارد و آنها را منهدم می‌کند با خوردن سیر خام طول عمرشان افزایش می‌یابد.

عضو انجمن علمی تغذیه ایران لوبیا سبز را به دلیل فیبر محلولی که دارد برای دستگاه گوارش مفید دانست و افزود: خوردن این ماده غذایی باعث می‌شود که فرد دچار یبوست نشود و به همراه فیبر موجود در خود چربی زائد را از بدن دفاع کرده و کلسترول خون را پایین می‌آورد چرا که کلسترول خود زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌هاست.

فرجی همچنین گفت: گردو سرشار از امگا 3 است و اگر یک مشت گردو بخوریم معادل صد گرم ماهی آزاد اثربخشی دارد که می‌تواند در کاهش فرآیند‌های التهابی به ویژه التهاب مفاصل مفید باشد و در کنار آن در تقویت حافظه بسیار موثر است.

در ادامه همچنین سویا به دلیل داشتن ایزوفلاوین در کاهش سرطان سینه در خانم‌ها نقش پررنگی را ایفا می‌کند و برای کاهش پیامد‌های ناشی از یائسگی در زنان بسیار مهم است و توصیه می‌کنیم همه افراد لوبیای سویا را به عنوان یکی از تنقلات در برنامه غذایی خود قرار دهند.این متخصص تغذیه اظهار داشت: اسفناج به دلیل داشتن ویتامین‌های A و C و اثرات آنتی‌اکسیدانی سبب طول عمر می‌شود و گل‌کلم به دلیل کلسیم بالا می‌تواند در ایمن‌سازی بدن برای پیشگیری از رشد سلولهای سرطانی نقش کلیدی ایفا کند. همچنین برای افرادی که زخم معده دارند بخار‌پز این نوع ماده غذایی بسیار مفید است.لیمو‌ترش نیز یکی از این 14 ماده غذایی معجزه‌گر است که بدن را در مقابل عفونت‌های باکتریایی ایمن می‌کند به شرط آنکه لیمو‌ترش تازه را هنگام استفاده و در همان لحظه برش داد و استفاده کرد و آبلیمو‌های مانده که از قبل تهیه شده و در شیشه‌ها قرار دارد خاصیت لیمو‌ترش تازه را ندارد.

در عین حال افرادی که به طور مداوم لیمو‌ترش مصرف می‌کنند کمتر به بیماری‌های دهان و لثه دچار می‌شوند.

وی گفت: پیاز نیز به دلیل داشتن سولفور و کوارستین آنتی‌بیوتیک قوی محسوب می‌شود که سطح کلسترول خون را نیز کاهش می‌دهد و تنها اشکال آن ایجاد بوی بد دهان است.
در عین حال گوجه فرنگی به دلیل داشتن لیکوپن در پیشگیری از سرطان پروستات به عنوان یکی از سرطان‌های شایع در مردان بسیار مفید است.

فرجی در پایان تاکید کرد: چای سبز هم به عنوان چهاردهمین ماده غذایی موثر در افزایش طول عمر توصیه می‌شود چرا که در پیشگیری از سرطان و بیماری‌های قلبی _ عروقی مفید است به شرط آنکه آن را درست دم کنیم که یک قاشق مرباخوری از چای سبز را باید در یک لیوان آب جوش ریخته در آن را بگذاریم و در محیط اتاق یک ربع بعد آن را مصرف کنیم.

روش های دستیابی به زندگی طولانی مدت

چند روز پیش بود که پیرترین زن دنیا فوت کرد. خانوم میسائو اوکاوا که 117 سال سن داشت در سال 1898 به دنیا آمده بود و تنها چند هفته پس از برگزاری جشن تولدش به دلیل عارضه قلبی چشم از جهان فروبست. اما موسسه‌ای که در مورد انسان‌های بالای 110 سال تحقیق می‌کند، نکات جالبی را در باره‌ی طول عمر منتشر کرده است. 

 

نام این زن در سال 2013 به عنوان پیرترین زن دنیا در کتاب رکوردهای گینس  به ثبت رسیده بود. طبق اعلام گروه تحقیقاتی Geronotology که زندگی افراد بالای 110 سال را بررسی می‌کند حالا پس از مرگ خانم اوکاوا پیرترین فرد حال حاضر دنیا خانم گرترود ویور با 116 سال سن است که در آرکانزاس زندگی می‌کند.

خانم اوکاوا پیش از مرگش در مصاحبه‌ای با Japan Times اعلام کرده بود که راز عمر زیادش خوردن غذاهای لذیذ مثل رشته فرنگی، خوراک گوشت گاو و برنج بوده است. 

طبق مطالعات انجام شده فاکتورهای زیادی در عمر طولانی موثر هستند، گیاه‌خواری، مصرف غذاهای حاوی فیبر فراوان، زیاد ننشستن و پیاده‌روی از این دسته عوامل هستند. به گزارش Live Science طی قرن اخیر به لطف کاهش نرخ مرگ‌و‌میر نوزادان و پیشرفت‌های پزشکی از واکسیناسیون گرفته تا درمان‌های قلبی میانگین عمر انسان‌ها 30 سال افزایش پیدا کرده است.

یکی از روش‌ها برای داشتن عمر طولانی رژیم غذایی با مقدار کالری مشخص و محدود است. این روش از سال 1930 موضوع پژوهش بسیاری از پژوهشگران بوده است و در آزمایشات نیز موش‌هایی که دارای رژیم غذایی مشخصی بوده‌اند تا 40 درصد عمر بیشتری نسبت به موش‌های با تغذیه عادی عمر کرده‌اند. رژیم با کالری محدود حتی موجب افزایش عمر سایر حیوانات مانند ماهی و سگ نیز شده است ولی هنوز بطور دقیق مشخص نیست که آیا این روش به همان نسبت حیوانات در انسان هم جواب می‌دهد یا خیر؟

شاید جالب باشد که بدانید پس از مرگ دکتر الکساندر ایمیچ در سن 111 سالگی در سال 2014، حالا آقای ساکاری مومویی از ژاپن با 111 سال سن پیرترین مرد دنیا است. طبق رکوردهای گینس پیرترین فردی هم که تابحال شناخته شده، خانوم جین لویس کالمنت از کشور فرانسه با 122 سال و 164 روز سن بوده که در سال 1997 از دنیا رفته است. 

در حال حاضر بهترین راه داشتن عمر طولانی داشتن رژیم غذایی مناسب، ورزش و آرامش اعصاب است. اگر شما می‌توانستید مدت زمان زندگی خود را تعیین کنید، دوست داشتید تا چند سالگی زنده بمانید؟

حقایق جالب درباره رویاهای شبانه

همگی ما هر شب خواب می‌بینیم، با این حال بیشتر ما چیز زیادی در مورد خواب‌هایمان نمی‌دانیم. این که از کجا می‌آیند؟ چه معنایی می‌دهند؟ آیا می‌توان آنها را کنترل کرد، آیا لازم است که آنها را تعبیر کنیم؟ این نوشتار به بازگویی چند حقیقت حیرت‌انگیز در مورد رویاهای شبانه از دید متخصصان این رشته می‌پردازد.

خواب‌دیدن می‌تواند به توانایی یادگیری کمک می‌کند

اگر مشغول مطالعه برای یک امتحان یا در حال آموزش یک مهارت جدید هستید، می‌توانید به‌جای یک ساعت سروکله‌زدن بیشتر با کتاب‌ها، چرت کوتاه بزنید یا کمی زودتر به رختخواب بروید، چون وقتی مغز در خواب مشغول رویا دیدن می‌شود، قدرت یادگیری و حل مسائل آن افزایش پیدا می‌کند.

تحقیقات محققان دانشکده پزشکی هاروارد که در نشریه «زیست‌شناسی امروز» منتشر شده، نشان می‌دهد که خواب دیدن یکی از روش‌های مغز برای فرآوری، تکمیل و فهم اطلاعات جدید است. برای افزایش کیفیت خواب و در نتیجه افزایش توانایی یادگیری مغز، پیشنهاد می‌شود که از سروصدای مزاحم در اتاق خواب مثل صدای تلویزیون پرهیز کنید، چون ممکن است تأثیر منفی بر کمیت و کیفیت رویاهای شما بگذارد.

فریب‌خوردن یکی از متداول‌ترین خواب‌هاست

اگر با عرق سرد از خواب پریده‌اید، چون کابوس تلخی درباره خیانت دوست یا همسرتان ‌دیده‌اید، نگران نباشید. به‌گفته لوری کین‌لاونبرگ، نویسنده و متخصص تعبیر خواب «بیشترین رویاهای گزارش‌شده مربوط به خیانت همسران است». نتیجه تحقیق او روی بیش از 5000 زن نشان می‌دهد که خواب‌های مربوط به بی‌وفایی کابوسی ‌ا‌ست که بیشتر انسان‌ها را شکار می‌کند و گاهی به‌طور منظم تکرار می‌شود. اما این خواب‌ها بندرت ریشه در واقعیت دارند و بیشتر به ترس‌های درونی انسان از فریب خوردن و اشتباه کردن مرتبط می‌شوند.

شما می‌توانید چندین خواب را در یک شب ببینید

این‌طور نیست که هر شب فقط یک خواب دیده شود، بلکه معمولا ده‌ها خواب در یک شب دیده می‌شود. با این حال ما همه آنها را به خاطر نمی‌آوریم. در هر شب‌ ما هر ?? دقیقه یک خواب می‌بینیم و با گذشت شب هر مرحله خواب‌دیدن طولانی‌تر از قبلی می‌شود. نخستین خواب ما فقط حدود ? دقیقه طول می‌کشد و آخرین خوابی که پیش از بیدار شدن می‌بینیم، می‌تواند بین ?? دقیقه تا یک ساعت باشد. برآورد شده که بیشتر انسان‌ها در طول عمر خود بیش از 100هزار خواب می‌بینند.

شما می‌توانید بعد از بیدارشدن هم ادامه خوابتان را ببینید

آیا تاکنون شده از خوابی آنچنان زیبا و بی‌نقص بیدار شوید که آرزو کنید کاش از خواب بیدار نمی‌شدید تا همچنان در آن غوطه‌ور می‌بودید؟ البته چنین چیزی ممکن است! کافی است که همچنان دراز بکشید و برای چند دقیقه در وضعیت شبه‌خواب باقی بمانید. در همان وضعیتی که لحظه بیداری از خواب داشته‌اید. نباید حتی یک ماهیچه خود را تکان دهید، چون وقتی بدنتان را تکان می‌دهید، خودتان را از رویایی که در حال دیدن آن بود‌ه‌اید جدا می‌کنید.

حتی بد‌ترین خواب‌ها را می‌توان تعبیر کرد

اگرچه باورش سخت است که خواب‌های عجیب‌ و غریب درباره عزیزانتان، سیرک، برف و بوران بتوانند ارتباطی با زندگی واقعی داشته باشند، اما در حقیقت اینها ممکن است نمادهایی برای واقعیت‌های دیگر باشند. در واقع تعبیرهایی احتمالی را برای هر خوابی می‌توان در نظر گرفت. جفری سامبر، روان‌درمان آموزش‌دیده در دانشگاه هاروارد می‌گوید، معنای خواب‌های ما بیشتر وقت‌ها با چیزهایی مرتبط است که ما نیاز داریم در مورد خودمان و جهان اطراف‌مان بفهمیم. به جای نادیده‌گرفتن خواب‌های عجیب باید به این فکر کنیم که دیدن این خواب چه احساسی را در ما برانگیخته‌است. ما علاقه داریم که این خواب‌ها را به دلیل محتویات غیرعادی‌شان نادیده بگیریم. اما در واقع احساس ما هنگام دیدن این خواب موضوعی است که بیشترین اهمیت را دارد. مثلا اگر در خواب همراه مادرتان به سیرک رفته‌اید و برف و بوران هم شروع شده، سیرک و برف و بوران وسیله‌ای هستند که شما بتوانید به طور غیرمستقیم احساسات و عواطف خود را نسبت به مادرتان تجربه کنید.

راز خواب‌هایی که به طور مرتب تکرار می‌شوند

آیا تاکنون کابوس‌های مشابهی هر شب سراغ شما آمده ‌است؟ در اینجا شما باید به دنبال پیام‌های نهفته در این خواب‌ها باشید تا بتوانید از شر آنها خلاص شوید. برای مثال یکی از کابوس‌های تکرارشونده شایع به از دست دادن و شکستن دندان‌ها مربوط می‌شود. در مورد این رویا شما باید به این بیندیشید که دندان و دهان شما چه چیزی را نمایندگی می‌کنند. برای ذهن هنگام ساختن رویا، دندان و دیگر اعضای دهان نماد واژگانی هستند که شما به کار می‌برید. پس چنین کابوسی می‌تواند به این معنا باشد که شما مشکلی در صحبت‌کردن و نحوه ارتباط برقرارکردن دارید که باید آن را برطرف کنید. البته همه این تعبیرها فقط برای این است که شما تحت‌تاثیر مثبت خواب دیدن قرار گیرید.

شما می‌توانید خواب‌های خود را کنترل کنید

مطالعه جدید روی 3000 نفر نشان داده که کنترل خواب‌دیدن یا رویای شفاف امکان‌پذیر است. 9‌/‌64 درصد شرکت‌کنندگان در این تحقیق گفته‌اند که هنگام خواب‌دیدن از این‌که خواب هستند آگاهی دارند و 34 درصد گفته‌اند گاهی قادر به کنترل اتفاقاتی هستند که در خواب می‌افتد.

توانایی تغییر و تعیین خواب‌ها مهارتی نیست که همه از آن برخوردار باشند ولی می‌توان آن را تقویت کرد.

به ‌گفته دکتر کلی‌ بالکلی، متخصص رویاهای شبانه و استاد دانشگاه برکلی، این تکنیک بویژه برای آنهایی مفید است که از کابوس‌های تکرارشونده رنج می‌برند. او توصیه می‌کند قبل از خواب با خود بگویید که اگر کابوس دوباره سراغم آمد من به یاد می‌آورم که این فقط یک خواب است. وقتی شما در زمان خواب دیدن از این‌که در خواب هستید، آگاه باشید نه تنها توانایی تغییر جریان خواب را دارید بلکه می‌توانید از شروع آن خواب نیز جلوگیری کنید. این تکنیک به شما کمک می‌‌کند تا توانایی یادگیری خود را در زمان خواب دیدن نیز افزایش دهید.

لازم نیست حتما خواب باشید تا خواب ببینید

شما می‌توانید حتی روی میز کارتان، در ماشین و حتی در حال تماشای بازی فوتبال فرزندانتان، خواب ببینید. رویا دیدن در حال بیداری امکان‌پذیر و نسبتا آسان است و برای این کار فقط باید قوه تخیل خود را فعال کنید.

اولین مرحله این است که در مورد یکی از خواب‌هایی که بتازگی دیده‌اید، فکر کنید. یک محل کاملا آرام را انتخاب کنید و بر رویایی که قبلا دیده بودید متمرکز شوید و اجازه دهید خودش جلو رود و دوباره نیرو بگیرد.

خواب‌دیدن در حال بیداری می‌تواند یک روش تمدد اعصاب باشد و حتی به ذهن شما کمک کند تا بتوانید معماهای خواب‌های خود را دریابید. از سوی دیگر این کاربه ارتباط شفاف‌تر بین بخش‌های ناهوشیار و بخش‌های هوشیار ذهن کمک می‌کند.

به هر حال هر چه بیشتردر مورد خواب مطالعه و تحقیق کنید، از خواب‌های آشفته نگران نمی‌شوید و دل به رویاهای غیرواقعی هم نخواهید بست.


منبع:http://khoondaniha.blogsky.com/post4

علم درباره خواب و رویا دیدن چه می‌گوید؟

همشهری سرنخ: درست است که این روزها علم و تکنولوژی پیشرفت بسیاری کرده و می توان به پاسخ بسیاری از سوالات رسید اما هنوز خیلی از سوالات وجود دارند که دانشمندان نتوانسته اند پاسخ درستی برای آنها بیابند. یکی از مهمترین این سوالات، سوالات مربوط به عالم خواب است که بشر با تمام کنجکاوی اش نتوانسته است به پاسخ درستی درباره آن برسد. هنوز هم وقتی از محققان خواب درباره این مقوله می پرسیم، به جز گفتن مسائل کلی، نمی توانند به شکلی قانع کننده وارد جزییات شوند. حتی درباره تعبیر خواب هم جز در مقوله روانکاوانه روح انسان صحبت نمی کنند.

دکتر میرفرهاد قلعه بندی - دانشیار روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران و مدیر گروه انستیتو روانپزشکی - یکی از کسانی است که سال هاست در زمینه طب خواب فعالیت کرده و یکی از بهترین متخصصان این زمینه به حساب می آید که اطلاعات خوبی در این باره دارد.

قبل از هر سوالی برویم به سراغ تعریف «خواب». خواب از نظر روانشناسی چیست؟

- همانطور که در تعریف های رایج و معمولی آمده است، زمانی که سطح هوشیاری انسان تغییر پیدا می کند، فرد به خواب می رود.

یعنی در زمان خواب، هوشیاری به شکل کامل از دست می رود؟

- نه، منظورم این نیست کهس طح هوشیاری کلا از بین برود، چون آن موقع شخص به کما می رود. آدم ها زمانی که به خواب می روند، تا حدودی با کمبود هوشیاری روبرو می شوند.


زمانی که آدم ها می خوابند، مغزشان از کار می افتد؟

- قبلا اینطور فکر می کردند. اینکه بعد از خوابیدن، مغز آدم از کار می افتد و به خواب فرو می رود اما ماجرا به این شکل نیست. دانشمندان فعالیت های زیادی کرده اند و مشخص شده رابطه مغز و خواب به این شکل نیست. در واقع، در زمان خواب، بخش هایی از مغز به خواب می رود اما قسمت عمده ای از این ارگان بیدار است و حتی فعالیتش نسبت به زمانی که بیدار است افزایش پیدا می کند.

چه دلیلی دارد که آدم حتما بخوابد؟

- در گذشته بسیاری از دانشمندان فکر می کردند که خواب یک زمان اضافه است و آدم ها با خوابیدن نه تنها چیزی به دست نمی آورند که حتی زمان را هم بطور کل از دست می دهند. ما هم ممکن است بارها با خودمان گفته باشیم کاش خواب نبود و می توانستیم در این 8 یا 9 ساعت که برای خواب وقت می گذاریم بیدار باشیم و به کارهایمان برسیم اما بهتر است نگاهمان را نسبت به اینکه خواب یک فرایند اضافی است و اگر حذف شود بهتر است کاملا عوض کنیم. در حال حاضر دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که خواب نه تنها اضافی نیست بلکه حیاتی، واجب و ضروری است.

برای اینکه متوجه شوید خواب چقدر مهم است برایتان از یک آزمایش صحبت می کنم. در یک بررسی دانشمندان در محیط آزمایشگاه، موش های صحرایی را به مدت دو هفته از خواب محروم کردند. بعد از مدتی تمام آنها مردند. در آزمایش بعدی، محققان به شکل دیگری موش ها را از خواب محروم کردند به این شکل که وقتی موش مورد نظر می خوابید و به مرحله خواب عمیق (مرحله رویا) نزدیک می شد، او را بیدار می کردند و این اتفاق هر بار تکرار می شد.

در این آزمایش جدید، موش ها بعد از گذشت 4 تا 6 هفته مردند. بعد از این آزمایش، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که خواب نه تنها یک سیکل اضافی نیست که برای جسم و روان موجودات از ضروریات است و یکی از پایه های اصلی سلامت به حساب می آید.

شما راجع به مرحله رویا صحبت کردید، چه زمانی در خواب، انسان به مرحله خواب دیدن و رویا دیدن می رسد؟

- سیکل خواب دو مرحله عمده دارد. یکی مرحله (rem / حرکت سریع جسمی) و دیگری مرحله (nrem / بدون حرکت سریع جسمی). در مرحله اول که رم نام دارد مغز بسیار فعال است و در حالی که ماهیچه های بدن در حال استراحت هستند، چشم ها به سرعت به چپ و راست حرکت می کنند.

مرحله دوم «نان رم» نام دارد که دارای چند مرحله است، خواب خیلی سطحی، خواب سطحی، خواب عمیق. بعد از خواب عمیق، نوبت به رویا و خواب دیدن می رسد. تمام سیکل ها و انواع خواب که برایتان نام بردم، بین 90 تا 120 دقیقه اتفاق می افتد و بعد از آن است که دوباره همین سیکل تا زمانی که می خوابیم ادامه پیدا می کند.

رویا در واقع همان «خواب دیدن» است؟

- بله، منظور از رویا همان خواب دیدن است. این مسئله از آغاز تاریخ، توجه تمام آدمیان را به خودش جلب کرده است. فلاسفه، روحانیون، هنرمندان و خیلی های دیگر در برهه های تاریخی زیادی به آن پرداخته اند.

می شود به خواب دیدن استناد کرد و آن را به واقعیت هایی که در عالم واقع رخ می دهد، نسبت داد؟

- از نظر پزشکی و علمی، معمولا برای خواب به نظریه فروید مراجعه می شود. چیزی که ما در آدم ها با آن روبرو می شویم، خودآگاهشان است که قسمت ناچیزی از دنیای آدم ها را تشکیل می دهد و به قول فروید، شخصیت انسان کوه یخی است که قسمت خودآگاه، تنها نوک آن به حساب می آید و بقیه اش ناخودآگاه است. قسمت عمده ای از ناخودآگاه، در خواب هوشیار می شود. به همین دلیل است که روانشناس ها وقتی می خواهند ریشه یک بیماری یا رفتار را پیدا کنند به بررسی آن کوه یخ که زیر آب است می پردازند. یکی از بهترین راه ها برای شکافتن کوه یخ، بررسی خواب های آدم هاست.

در جواب سوال شما نمی توان گفت خواب ها با واقعیت ارتباط دارند یا نه، باید اینطور بگوییم که معمولا خواب ها ناخودآگاه ما را به تصویر می کشند و گاهی اوقات، مضمون خواب های ما با اتفاقاتی که در روز برایمان رخ می دهد متفاوت است. مثلا وقتی به قول معروف حالمان خوب است و روزمان خوب می گذرد، شب خواب ناگواری نمی بینیم اما گاهی وقت ها که اعصاب مان سر مسئله ای به هم می ریزد، با خواب های بد، تلخ، ترسناک و گاهی عجیب روبرو می شویم.

خواب دیدن چه کمک دیگری به زندگی انسان ها می کند؟

- با بررسی خواب ها، می توان برای حل مشکلات روحی اشخاص اقدام کرد، از همین جهت، خواب بسیار مهم است. با اینکه دانش ما درباره خواب دیدن بسیار ناچیز است اما همین دانش ناچیز هم می تواند به بهبود شرایط روحی و روانی انسان ها کمک کند.

تعبیر خواب از لحاظ دنیای پزشکی واقعیت دارد؟

- خیر، تعبیر خواب زمینه علمی ندارد و پزشکان هم به همین دلیل در این زمینه نظری نداده اند. در حوزه علمی از خواب در همین حد استفاده می شود که متخصصان روانشناس و روانپزشک، برای بررسی شخصیت و مشکلات روحی انسان ها استفاده می کنند. غیر از این، در حوزه علمی نمی توان به خواب استناد کرد.