دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

نفخ معده و سوء هاضمه

download

دانستنی هایی در مورد سوء هاضمه و ارتباط آن با سوء هاضمه ، راه حل این مشکل، کمتر غذاخوردن، آهسته غذا خوردن و استفاده کمتر از نوشابه‌های گازدار می‌باشد. با ما باشید تا در ادامه مطلب دیگر علل را بین کنیم .

سوء هاضمه و ارتباط آن با اسید معده

سوءهاضمه‌هایی که مدت بیشتری طول می‌کشند معمولاً با تولید اسید معده ارتباط دارند.شما ممکن است با خوردن بعضی از غذاها مثل پیاز سرخ کرده، احساس ناراحتی در قسمت بالایی شکم نمایید که حدود یک ساعت یا بیشتر این ناراحتی طول می‌کشد. راه حل این مشکل نیز آسان می‌باشد و آن راه حل این است که از مصرف اینگونه غذاها که باعث ناراحتی شما می‌شوند پرهیز نمایید. اگر دریچه تحتانی مری ضعیف یا خراب شود، مایع اسیدی معده ممکن است به سمت بالا آمده و وارد مری شود و باعث احساس سوزش سر معده (ترش کردن) شود. این مشکل اغلب در شب که شما دراز می‌کشید باعث ناراحتی شما میشود. این مشکل را اصطلاحاً ریفلاکس معده به مری می‌گویند که بطور مفصل در قسمتهای بعدی، ‌توضیح داده خواهد شد.

سوء هاضمه و زخم معده

اسید معده همچنین ممکن است در صورتی که به پوشش مخاطی خود معده حمله کرده به آن آسیب برساند و ایجاد بیماری زخم معده نماید و مشکلاتی را ایجاد کند که در این مورد نیز بعداً بطور مفصل صبحت خواهیم نمود. اطلاعات پزشکان در مورد زخم‌های معده و اثنی‌عشر در طی چند سال اخیر با کشف عفونت هلیکوباکترپیلوری به میزان زیادی افزایش یافته است.

سوء هاضمه بدون زخم

سومین نوع شایع سوءهاضمه را اصطلاحاً سوءهاضمه بدون زخم می‌نامند که مشکل گیج‌کننده‌ای برای بیماران و پزشکان است.
تشخیص سوءهاضمه بدون زخم در مواردی داده میشود که علایم طول کشیده سوءهاضمه وجود دارد اما در آزمایش ریفلاکس و زخم معده، چیزی دیده نمیشود و همه چیز طبیعی است. در بعضی از این افراد، در نهایت متوجه میشویم که مشکل در جای دیگری از دستگاه گوارش وجود دارد (مثلاً به علت سنگ کیسه صفرا یا بر اثر سندروم روده تحریک‌پذیر).
در عده دیگری از بیماران نیز، درد به علت وجود مشکلاتی در دنده‌های تحتانی و عضلات دیواره شکمی ایجاد می‌گردد. با این حال، اکثر افراد مبتلا به سوءهاضمه بدون زخم، به نظر می‌رسد که دارای معده حساسی هستند که در مواقعی که دچار هیجانات احساسی میشوند علایم آنها بروز می‌کند.
به ندرت ممکن است سوء‌هاضمه از علایم اولیه وضعیتهای وخیم‌تری مثل سرطان معده باشد. سرطان معده نسبت به بیماریهای زخم معده و اثنی‌عشر و یا ریفلاکس معده به مری ، خیلی کمتر اتفاق می‌افتد.

لازم ذکر است که سوء هاضمه هیچ ربطی به سرطان معده ندارد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد