دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

شناسایی ژن های ای.پی.سی و کی.آر.ای.سی در مدفوع ، به تشخیص سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه کمک می کند

پژوهشگران علوم پزشکی در دانشگاه پوتسدام کشور آلمان می گویند موفق به ابداع روشی شده اند که وجود سرطان کولون (روده بزرگ) را در مراحل اولیه با دقت بالا تشخیص می دهد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، سرطان کولون بعد از سرطان ریه، دومین عامل مرگ‌های ناشی از سرطان است. این سرطان معمولا با ایجاد پولیپ‌هایی در دیواره روده به وجود می‌آید اما همه پولیپ‌های (برآمدگی) دیواره روده که بسیار هم شایع هستند، سرطانی نمی‌شوند.

محققان دانشگاه پوتسدام در آلمان می گویند: در مراحل اولیه ابتلا به سرطان روده بزرگ، سلول های سرطانی وارد مدفوع می شود ،‌ اما پیدا کردن سلول های سرطان در مدفوع مانند یافتن سوزن در انبار کاه است.

به گفته محققان آلمانی، با بررسی وجود اسیدهای نوکلئیک می توان به وجود این نوع سرطان پی برد.

محققان در مدفوع بیماران به دنبال ژن های ای.پی.سی ( IPC ) و کی.آر.ای.سی ( KRIC ) می گردند و با یافتن آنها ، سرطان کولون را در مراحل اولیه تشخیص می دهند.

محققان امیدوارند که این روش خطرات مرگ و دیگر عوارض سرطان کولون را در مبتلایان به این سرطان، به حداقل برساند.

هنگامی که سلول‌ها توانایی تقسیم و رشد عادی خود را از دست می ‌دهند این موضوع منجر به تسخیر، تخریب و فاسد شدن بافت‌های سالم می ‌شود و در نهایت ، سرطان شکل می گیرد .

از اجتماع این سلول‌های سرطانی و تخریب سلول‌های بافت‌های سالم توده ‌ای به نام تومور ایجاد می‌شود.

اگر تومور به لایه‌‌ای محدود ختم شود و به سایر بافت‌ها و ارگان ها سرایت نکند تومور خوش ‌خیم (غیرسرطانی‌) است و اگر تومور گسترده شده یا به طور بالقوه قابلیت پخش شدن و احاطه برسایر بافت ها و ارگان ها را داشته باشد، بدخیم یا سرطانی نامیده می‌شود.

آزمایش‌های غربالگری برای پیدا کردن پولیپ‌ها و سرطان قبل از اینکه علائمی وجود داشته باشد به پزشک کمک می‌کند.

پیدا کردن و خارج کردن پولیپ‌ها ممکن است از سرطان کولورکتال پیشگیری کند. همچنین، به‌نظر می‌رسد درمان سرطان کولورکتال وقتی که این بیماری در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود مؤثرتر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد