دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

تشخیص سریع تر سرطان لوزالمعده میسر می شود

دانشمندان دانشگاه واشنگتن در ایالات متحد امریکا می گویند موفق به ساخت دستگاهی شده اند که با تجزیه و تحلیل نمونه بیوپسی شده از پانکراس می تواند تنها در چند دقیقه سرطان این دستگاه را تشخیص دهد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، این دستگاه اندازه ای برابر با کارت اعتباری داشته و روش تشخیص سرطان با استفاده از آن بسیار کم هزینه و سریع است.

به گفته محققان نمونه اولیه این دستگاه می تواند گام های اساسی برای پردازش نمونه برداری انجام داده و از روش جابه جایی از طریق مایع به جای دست انسان برای پردازش بافت استفاده کند.

سرطان لوزالمعده را معمولاً با تست‌ها و رویه‌هایی تشخیص می‌دهند که در آنها تصاویری از لوزالمعده و اطراف آن تهیه می‌شود. فرآیندی که استفاده می‌کنند تا مشخص نمایند آیا سلول‌های سرطانی در داخل و اطراف لوزالمعده گسترش یافته است مرحله‌بندی نامیده می‌شود. معمولاً تست‌ها و رویه‌های ردیابی، تشخیص، و مرحله‌بندی سرطان لوزالمعده به‌طور همزمان صورت می‌گیرد.

در حالی که این دستگاه به پزشکان در تشخیص سریع تر سرطان لوزالمعده ( Pancreatic cancer ) کمک کرده و مشخص می کند چطور سلول های طبیعی به سلول های سرطانی تبدیل شده اند. این مساله به شناخت روش های درمانی نیز کمک می کند.

این دستگاه به صورت خودکار بوده و به پزشک اجازه می دهد روند زمان بر آزمایشگاه پاتولوژی برای تشخیص سرطان کاهش یابد.

این دستگاه با تجزیه و تحلیل نمونه بافت برای تصویر برداری سه بعدی، تصویر کامل تری از آرایش سلولی تومور ارایه می دهد.

سرطان لوزالمعده (پانکراس) یکی از سرطان های مرگ بار به شمار می رود. دست کم ۹۴ درصد از بیماران مبتلا به این بیماری ظرف مدت پنج سال پس از ابتلا جان خود را از دست می دهند.

در سال ۲۰۱۳ نیز این بیماری به عنوان یکی از ۱۰ سرطان کشنده در دنیا شناخته شد.

نتایج اولیه این یافته جدید در کنفرانس (SPIE Photonics West) معرفی شده و نسل اول این دستگاه به تازگی ثبت اختراع شده است.

سرطان لوزالمعده یا سرطان پانکراس بیماری پیشرونده‌ای است که باعث اختلال در کار لوزالمعده می‌گردد. بیش از ۹۰ درصد از سرطان‌های لوزالمعده از سلول‌های مجاری لوزالمعده که مسئول انتقال آنزیم‌های گوارشی به دوازدهه (اولین بخش روده باریک) است، سرچشمه می‌گیرد، به طوری که دو سوم تومورهای مجرا در سر و یک سوم بقیه در تنه و دم لوزالمعده ایجاد می‌شوند. این سرطان‌ها اغلب به وسیله بافت‌های ملتهب لوزالمعده احاطه می‌شوند، به طوری که در تشخیص لوزالمعده ایجاد مشکل می‌کنند. تومورهای لوزالمعده می‌توانند باعث انسداد مجرای صفراوی شوند و موجب بیماری زردی گردند. سرطان پانکراس اغلب بدخیم است.

سرطان لوزالمعده در تمامی گروه‌های سنی، از جوان ۱۵ ساله گرفته تا سالمند ۹۰ ساله دیده می‌شود اما بیشترین شیوع آن در سنین ۵۵ تا ۸۵ سالگی است. علت واقعی بروز این سرطان هنوز شناخته شده نیست، ولی مشاهده شده که سیگار می‌تواند احتمال بروز سرطان پانکراس را افزایش دهد. مطالعات نشان می‌دهد که غذاهای پُر چرب نیز در ایجاد این سرطان نقش دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد