دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

علت تشنه نشدن در خواب

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


محققان معتقدند ساعت داخلی بدن انسان به تنظیم هورمون ذخیره آب کمک می‌کند و مانع از احساس تشنگی به هنگام خواب می‌شود. به بیان دیگر، تشنگی در خواب یا احساس نیاز به دستشویی، فرایندی طبیعی نیست.

در مقاله‌ای که در نشریه علوم عصبی نیچر به چاپ رسیده، اریک ترودل و چارلز بورک، فیزیولوژیست‌های عصبی از موسسه تحقیقاتی مرکز سلامت دانشگاه مک‌گیل در مونترال کانادا، ساز و کاری را پیشنهاد کرده‌اند که در آن، سیستم شبانه‌روزی بدن یا همان ساعت داخلی، گردش آب را کنترل می‌کند و در زمان خواب، هورمونی به نام وازوپرزین برای کمک به بدن در ذخیره آب ترشح می‌شود که بدن را در طول شب مرطوب نگه می‌دارد.

کریستوفر کول‌ول، عصب‌شناس دانشکده پزشکی دیوید گفن در دانشگاه کالیفرنیا که به تحقیق بر روند خواب و سیستم شبانه‌روزی بدن اشتغال دارد، گفت: "ما از سال‌ها پیش می‌دانستیم میزان وازوپرزین در هنگام خواب بالا می‌رود، اما هیچ‌کس نمی‌دانست این اتفاق چطور می‌افتد. اما این گروه سازوکار فیزیکی مهمی را در این رابطه کشف کردند".

بدن میزان آب خود را غالبا با دریافت آب از طریق فعال کردن احساس تشنگی و دفع آن توسط ادرار کنترل می‌کند. انسان در طول خواب آب نمی‌نوشد، بنابراین بدن باید میزان از دست دادن آب خود را به حداقل برساند تا بدن بدون آب باقی نماند. دانشمندان معتقدند میزان کم آب، گروهی از سلول‌های نورونی را فعال می‌کند که آن‌ها نیز گروه دیگری از سلول‌ها را برای ترشح وازپروزین در خون تحریک می‌کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد