دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

اگزاسیلین ( OXACILLIN )

اگزاسیلین OXACILLIN  
اگزاسیلین یک آنتی بیوتیک رایج است که برای درمان انواع زیادی از عفونت های ناشی از باکتری ها مثل سینوزیت یا عفونت های پوستی و تنفسی استفاده می شود.
 

 

 

چگونگی مصرف 

 


اگزاسیلین باید با شکم خالی ، حداقل یک ساعت قبل یا ۲ ساعت پس از صرف غذا، خورده شود. اگزاسیلین باید در طی شبانه روز در نوبت هایی با فواصل یکسان مصرف شود تا سطح آن در خون ثابت باقی بماند. مثلاً اگر قرار است روزی ۴ نوبت خورده شود، می شود هر ۶ ساعت (مثلاً ۱۲ ظهر، ۶ عصر، ۱۲ شب و ۶ صبح ). اگر این با برنامه کاری یا خواب شما تداخل دارد، برای تعیین یک برنامه مناسب تر از پزشکتان کمک بگیرید. مهم است که دارو را سر وقت و به طور کامل مصرف کنید، حتی اگر احساس بهبودی می کنید. اگر پیش از اتمام دارو آن را قطع کنید ممکن است علایمتان عود کند. اگر یک نوبت را فراموش کردید، به مجردی که به یاد آوردید مصرفش کنید. البته ، اگر تقریباً موقع نوبت بعدی رسیده است ، به برنامه دارویی معمولتان بازگردید و مقدار دارو را دو برابر نکنید.
هشدارها و عوارض جانبی
در صورت بروز هر یک از علایم زیر فوراً با پزشکتان تماس بگیرید: اسهال شدید یا اسهال خفیف ولی مداوم ؛ زردی پوست یا چشم ها، سردرد، تهوع ، و استفراغ ، سوزش دهان یا زبان ، خارش یا ترشح واژن ، یا پلاک های سفید در دهان یا روی زبان . یک پاسخ حساسیتی نادر به آنتی بیوتیک ها آنافیلاکسی است ، که به توجه و مراقبت فوری پزشکی نیاز دارد. از آنجا که آنافیلاکسی به سرعت پیشرفت می کند، در صورت بروز تورم لب ها یا دور چشم ؛ بثورات جلدی ؛ کهیر؛ یا تورم های پوستی ؛ تب ؛ غش ناگهانی ؛ ضربان قلب تند؛ یا خس خس سینه یا مشکل در تنفس ، مصرف دارو را قطع کرده ، فوراً با یک مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید.
موارد احتیاط
در صورت وجود هریک از موارد زیر پیش از مصرف اگزاسیلین ، پزشکتان را مطلع سازید:
حساسیت به هر نوع ماده غذایی ، نگهدارنده ها، رنگ های خوراکی ، یا داروهای دیگر، به ویژه آنتی بیوتیک ها (پنی سیلین ها، سفالوسپورین ها)
بارداری یا شیردهی
مصرف داروهای دیگر، به ویژه داروهای ضد انعقاد (رقیق کننده های خون ، نظیر وارفارین )، داروهای نقرس (پروبنسید)، و آنتی بیوتیک های دیگر (آمنیوگلیکوزیدها، اریترومایسین ، تتراسایکلین ).
سابقه یا ابتلا به مشکلات خونریزی دهنده (نظیر زخم های معده ، هموفیلی ، یا کمبود پلاکتی )، کولیت (التهاب روده بزرگ ) مرتبط با مصرف آنتی بیوتیک ، یا بیماری های کبدی
هنگام مصرف اگزاسیلین توصیه می شود
حتی در صورت احساس بهبودی دارو را تا آخر مصرف کنید تا عفونت بدنتان درمان شده ، از عود بیماری جلوگیری شود.
برای جلوگیری از اسهال ناشی از این دارو ماست بخورید.
اگزاسیلین را دور از دسترس کودکان ، و دور از گرما، نورمستقیم ، و حرارت مرطوب نگهداری کنید (در این شرایط اگزاسیلین فاسد می شود). محلول خوراکی اگزاسیلین را پس از آماده کردن در یخچال نگهداری کنید و پیش از مصرف شیشه دارو را به خوبی تکان دهید.
از قطره چکان یا پیمانه همراه دارو برای اندازه گیری استفاده کنید.
اگر ظرف ۳ روز از درمان با اگزاسیلین احساس بهبودی ندارید، با پزشکتان مشورت کنید.
هنگام مصرف اگزاسیلین نباید
از این دارو به دیگران بدهید؛ ممکن است آنها به اگزاسیلین حساسیت داشته باشند.
دارو را پس از تاریخ مصرفش استفاده کنید.
پیش از اتمام دارو آن را قطع کنید؛ مگر به دستور پزشکتان . 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد