دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

دانلود کتاب روش شناسی پژوهش های کاربردی در علوم پزشکی

نویسندگان: دکتر حسین ملک افضلی ، دکتر سید رضا مجدزاده ، دکتر اکبر فتوحی ، دکتر سامان توکلی
سال انتشار: 1383
تعداد صفحات: 598
ISBN: 964-7445-63-6
قیمت: 79500 ریال

فهرست مطالب:

  • فصل1- جایگاه پژوهش در حل مسایل جامعه (متن کامل)فصل2- بررسی منابع (متن کامل)فصل3- خطاهای پژوهش و نحوه برخورد با آنها (متن کامل)فصل4- مسأله یابی در برنامه های جاری تندرستی (متن کامل)فصل5- ارزیابی نیازهای تندرستی (متن کامل)فصل6- روش های مطالعه توصیفی (متن کامل)فصل7- مطالعه مورد شاهدی (متن کامل)فصل8- مطالعه هم گروهی (متن کامل)فصل9- مطالعه های مداخله ای و کارآزمایی ها (متن کامل)فصل10- ارزیابی آزمون های تشخیصی (متن کامل)فصل11- اندازه های تندرستی و بیماری (متن کامل)فصل12- تجزیه و تحلیل داده ها (متن کامل)
    فصل 13- نمونه گیری و اندازه نمونه (متن کامل)
    فصل 14- روش های گرداوری داده ها(متن کامل)
    فصل 15- مدیریت پژوهش(متن کامل)
    فصل 16- اخلاق در پژوهش های علوم زیستی (متن کامل)
    فصل 17- ارائه نتایج پژوهش(متن کامل)
    فصل 18- ارزیابی مقاله های پزشکی(متن کامل)
    فصل 19- معرفی نرم افزارهای مورد استفاده در پژوهش های علوم پزشکی(متن کامل)
    فصل 20- روش پژوهش مباحث ویژه دندانپزشکی(متن کامل)
    فصل 21- معرفی سازمان های پژوهشی بین المللی در حوزه تندرستی(متن کامل)
    فصل 22- مراجع تامین اعتبار پژوهش های علوم پزشکی در ایران(متن کامل)

چکیده:
یکی از وظایف مهم نظام سلامت تحرک بخشی و کارآمد سازی بخش های بهداشت، درمان و نیز آموزش و پژوهش پزشکی است تا در سایه آن ارتقای سطح سلامت جامعه میسر شود. این امر تحقق نمی یابد مگر آن که نظام سلامت دارای فرایندی پویا و هدفمند باشد و توانایی های لازم برای اجرای وظایف خود را نیز به دست آورد. ظرفیت سازی نیروی انسانی یکی از ارکان مهم تقویت کارایی این نظام است که در سطحوح مختلف به شکل های متعدد تا کنون صورت گرفته و نیز ادامه دارد. در این آموزش مدیران اجرایی و اعضای هیأت علمی دانشگاه ها از اهمیت بسزایی برخوردار است. چرا که از یک سو، آنان سکان داران حرکت های صورت گرفته بوده اند و باید بتوانند برآیند مناسبی از تک تک بردارهای زیر مجموعه خود بیافرینند و از سویی دیگر این گروه بایستی با تحلیل واقعی از شرایط، به حل معضلات تندرستی در سطح منطقه ای بپردازند. متأسفانه، هم اکنون برنامه های آموزشی و منابع آموزشی موجود(به عنوان پشتیبان نظام پژوهشی) دارای کاستی هایی هستند که از آن میان به موارد زیر می توان اشاره کرد:
1- آموزش سلیقه ای که در برخی زیر مجموعه ها با اتکا به منابع غیر معتبر صورت می گیرد؛
2- نبود مرجع آموزشی منطبق بر نیازهای عینی مدیران اجرایی و اعضای هیأت علمی؛
3- پرداختن منابع خارجی موجود به مصادیقی از پژوهش که دور از مسائل مطرح و با اولویت در کشور هستند.
در نتیجه و در عمل، محتوای منابع موجود برای آموزش پژوهش باعث بیشتر فاصله گرفتن نظریه های پژوهشی اعضای هیأت علمی از واقعیت های جاری مدیران بخش اجرایی می شود. از سویی دیگر، در سال های اخیر تجربیات ارزشمندی در زمینه پژوهش های نظام تندرستی کشور به دست آمده، و لازم است دست آورد روش شناسی این پژوهش ها مستند شده و به دیگران نیز انتقال یابد. در برخی موارد، به واسطه تفاوت بین شرایط موجود در کشورهایی که سهم بیشتری در تولید منابع علمی دارند با فضای عینی نظام تندرستی در کشور، روش شناسی پژوهش نیز باید از الگوی متفاوتی پی روی کند. برای مثال، نظام های جاری ثبت و گزارش دهی بیماری ها(برای مثال ثبت سرطان، و .....) در برخی کشورها باعث می شود تا داده های این منابع به عنوان اندازه های بیماری در سطح کل جمعیت تلقی شوند و فهرست بیماران موجود در آنها نیز منبع انتخاب گروه های مختلف مطالعه باشند؛ در حالی که امکان استفاده از این منابع در کشورهای در حال توسعه و نیز صحت و دقت داده ها متفاوت است و این موضوع، خود، الزاماتی در انتخاب شیوه های پژوهشی مناسب در این کشور ها پدید می آورد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد