دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

ترامادول چیست

ترامادول :

نام ژنریکtramadol که به نامهای تجاری ترامال ، ترامدوبایومادول نیز شناخته میشود. یک داروی مسکن شبه تریاک است و یک نوع اپیویید به حساب می آید. این دارو برای تسکین دردهای متوسط تا شدید تجویز میشود. ترامادول بدلیل خاصیت چسبندگی بیشتری که به گیرنده های عصبی "مو" (گیرنده های اپیوییدی) دارد خاصیت مخدری قویتری از خود بجا میگذارد. خاصیت تسکین درد در ترامادول حدود10 برابر ضعیفتر از مرفین است. علاوه بر آن ترامادول باعث جلوگیری از باز جذب "نورآدرنالین" و افزایش آزادسازی "سروتونین" میشود و غلظت این دو ماده را در سیناپس بالا میبرد ، این امر باعث ایجاد نوعی خاصیت ، مانند داروهای ضدافسردگی و همچنین هوشیاری میشود و بر عکس مورفین عمل میکند .نیمه عمر ترامائدول در بدن 4 تا 6 ساعت میباشد .

تاریخچه :

ترامادول معمولا به شکل نمک هیدروکلراید تولید شده و به دو شکل خوراکی(کپسول و قرص) و آمپول به بازار عرضه میشود . مقدار جذب و تاثیر فرم تزریقی ترامادول بسیار بیشتر از فرم خوراکی است . ترکیب ترامادول و استامینوفن نیز در بازار موجود است که در ایران عرضه نمیگردد.

اعتیاد:

علائم جسمی ترک ترامادول احتمالا به علت خواص ضدافسردگی این دارو شدیدتر از علائم ترک مخدرهایی مانند تریاک میباشد ، حتی بعد از قطع مصرف کوتاه مدت ترامادول علائمی مانند بیخوابی ،سندرم پای بیقرار و افسردگی بروز میکند. مصرف بدون وقفه آن در طولانی مدت باعث ایجاد مقاومت بدنی نسبت به مواد اپیوییدی شده و دوز مصرف آن باید افزایش یابد تا اثری مشابه مقدار مصرف اولیه ایجاد کند ، مدتی بعد از قطع مصرف دارو مقاومت بدنی نسبت به ترامادول و دیگر مواد اپیوییدی به حالت اولیه برمیگردد.


عوارض جانبی:

عوارض مشابه دیگر داروهای شبه تریاک (تهوع ، سرگیجه ، خواب آلودگی ، خشکی دهان ، دیر انزالی ، یبوست ، افت فشار خون ، تعریق ، خارش) در ترامادول هم دیده میشود اما احتمال بروز دپرسیون تنفسی که کشنده ترین عارضه این گروه هاست ، با ترامادول خوراکی نسبت به مورفین کمتر است . مصرف ترامادول به علت افزایش سطح سروتونین ، بیشتر از مواد دیگر ایجاد حالت تهوع میکند ، همچنین باعث بیخوابی میشود.

یکی از عوارض نادر ولی خطرناک مصرف ترامادول تشنج میباشد . تشنج معمولا در اثر مصرف زیاد این دارو یا مصرف دارو در بیماران صرعی یا بیمارانی که دچار آسیب مغذی شده اند یا بیمارانی که مشکلات کبدی کلیوی دارند و یا معتادان به الکل ایجاد میگردد. همچنین احتمال وابستگی دارویی و بروز علائم ترک مشابه دیگر ترکیبات شبه تریاک هم وجود دارد . یکی از عوارض نادر ترامادول افزایش فشار خون به همراه سردرد شدید میباشد.

طبق تحقیقات اخیر انجام شده مرگ و میرهای ناشی از مصرف ترامادول 40 برابر بیشتر شده است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد