دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

درمان گیاهی واریس

واریس

رگ های واریسی و بواسیر دو عامل رگ های متورم شده هستند.

رگ های واریسی نتیجه برخی از عوامل اجتناب پذیر مثل وزن زیاد و چاقی و برخی عوامل اجتناب ناپذیر مثل فعالیت های فیزیکی بالا رفتن از مکانی است.

در این مقاله به برخی از گیاهان دارویی اشاره می شود که جهت بهبود واریس توصیه می شوند.

درباره رگ های واریسی بیشتر بدانید

برخلاف سرخرگ ها که خون حاوی اکسیژن را از قلب به اندامها حمل می کنند، سیاهرگ ها خون را برخلاف جاذبه زمین به قلب باز می گرداند. در این فرایند دریچه های کوچکی به سیاهرگ ها کمک می کنند. هر گونه فشار و بار سنگین بر روی پاها، کار سیاهرگ و دریچه های اندام های پایینی را زیاد می کند.

هر آن چه که باعث فشار بیشتر به پاها شود مثل چاقی، حاملگی، بلند کردن بار سنگین و به مدت طولانی ایستادن یا نشستن و سیاهرگ های واریسی مادرزادی، تهدیدی برای واریس سیاهرگ هاست.

اگرچه سیاهرگ های مقعدی، دریچه ندارند ولی آنها نیز ممکن است به دلایلی مثل بواسیر، زور زدن زیاد در هنگام دفع، یبوست و حاملگی دچار واریس شوند.

گیاهان دارویی در بهبود رگ های واریسی
  • طاووس پا کوتاه به کم کردن درد رگ های واریسی و بواسیر کمک می کند. طاووس پا کوتاه محتوی راسکوجنینز است که این مواد، تورم را کمتر می کند، رگ را تنگ تر کرده و به جریان خون در پاها به سمت بالا کمک می کند. خوردن ۱۰۰ میلی گرم راسکوجنینز در روز که به سه وعده تقسیم شود، مؤثر است. البته برای افرادی که فشار خون بالا دارند طاووس پا کوتاه را با احتیاط مصرف کنند.

طاووس پا کوتاه را می توان به دو شکل استعمال داخلی و خارجی مورد استفاده قرار داد. استعمال خارجی به شکل ضماد و روغن است. دم کرده آن نیز استفاده می شود. این گیاه بایستی یا به صورت تازه و یا در فریزر نگهداری شود چون خشک کردن آن در هوای آزاد خواص درمانی آن را از بین می برد.

  • نارون کوهی، گیاه دارویی است که قابض بودن آن مشهور است. محتوی تانن، اسید گالیک و چربی های ضروری است. با مصرف نارون کوهی بواسیر، درد و تورم را کاهش دهید.
  • استوخودوس نیز وقتی استعمال خارجی شود، التهاب را کاهش می دهد و به التیام رگ های واریسی کمک می کند.
  • بومادران
  • شاه بلوط هندی
  • تنتور گل همیشه بهار
  • بابونه که به صورت موضعی استفاده شود، مفید است.
  • غذاهای غنی از فلاونوئید که از پیشرفت رگ های واریسی و بواسیر جلوگیری می کند و سیاهرگ ها را تقویت می کند. این ترکیبات، زودشکنندگی رگ ها و کشیدگی عضلات دیواره رگ ها را کاهش می دهد. غذاهای آبی، قرمز و بنفش رنگ مثل بری (بری ها میوه های گوشتی دانه دار بدون هسته، قرمز رنگ، شیرین یا ترش مزه و انگور مانند هستند که انواع مختلف دارد.)، گیلاس، آلو که غنی از فلاونوئید هستند. همچنین گیاهانی مثل علف چایی، خفچه، کیالک، زغال اخته محتوی فلاونوئید هستند.
  • رزماری با آنتی اکسیدان هایی که دارد رگ ها را تقویت می کند، جریان خون را بهبود می بخشد و برای رگ های واریسی و بواسیر مؤثر است.

در انتهای این مقاله به این نکته مهم اشاره می شود که ورزش کردن و کنترل وزن به پیشگیری از تورم رگ ها کمک می کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد