دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

اثرات آب و هوای گرم بر مغز بیماران ام اس

images

بخوانید در دانشنامه سلامت در خصوص اثر گرما بر بیماران ام اس محققان به تازگی اعلام کرده اند آب و هواهای گرمتر ممکن است توانایی مبتلایان به ام‌اس یا همان مولتیپل اسکلروزیس را کم کند. یعنی گرما باعث می‌شود که مغز این افراد در تکمیل وظایف خود و تحلیل داده‌ها دچار اختلال شود.با ما همراه باشید با دیگر عوارض گرما بر بیماران ام اس .

اگرچه سال‌ها قبل ارتباط گرما با تشدید علایم در بیماری‌های التهابی مشخص شده بود اما معلوم نبود ساز و کار این قضیه چیست. این بررسی تازه با استفاده از تکنولوژی‌های تصویر برداری از مغز نشان می‌دهد چه مناطقی از مغز تحت تاثیر گرما قرار می‌گیرند. این محققان متوجه شدند در حین وظایف ساده مغزی، فعالیت بخش‌هایی از جمله قشر لوب پیشانی و قشر لوب آهیانه مغز مبتلایان به ام‌اس با حرارت محیط بیشتر شده و با کاهش دما کمتر می‌شود. این در حالی است که در افراد معمولی چنین تغییراتی مشاهده نمی‌شود. محققان می‌گویند این خبر هم خوب است و هم بد. خبر خوب به این علت است که مغز افراد مبتلا به ام‌اس در گرما از مناطق بیشتری از مغز استفاده می‌کند تا بتواند وظیفه خود را انجام بدهد اما خبر بد به این علت است که این روند متفاوت از یک فرد طبیعی است، یعنی عملکرد مغز غیرطبیعی شده است. محققان می‌گویند دمایی که هر فرد می‌تواند تحمل کند متفاوت است. بعضی‌ها حساس به گرما هستند و بعضی دیگر آن را خوب تحمل می‌کنند. اما اگر شما هم جزو افرادی هستید که در گرما علایم بیماری ام‌اس در شما تشدید می‌شود می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید:

۱) کلاه و لباس‌های خنک بپوشید و یا از جلیقه و لباس‌هایی استفاده کنید که بتوان ژل خنک کننده در آن جاسازی کرد.

۲) قبل از ورزش بدن خود را سرد کنید.

۳) از دستگاه‌های تهویه هوای مناسب در محیط زندگی و کارتان استفاده کنید.

۴) اگر چه هنوز اثبات نشده اما بالارفتن رطوبت محیط هم می‌تواند جبران گرما را سخت کند بنابراین برای مبتلایان به ام اس بهتر است که از گرما و رطوبت زیاد دوری کنند.

آب و هوا یکی از عوامل است که اثرات زیادی روی بیماران ام اس دارد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد