دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

تاثیرات بیهوشی بر مغز انسان

80763513-4637316

دانستنی هایی در مورد اثراتی که بیهوشی بر مغز انسان می گذارد را در دانشنامه سلامت بخوانید .

محققان از مرکز پزشکی بیمارستان کودکان سینسیناتی در گزارش سالیانه‌ی مغز و اعصاب ذکر کرده‌اند که آزمایش‌ها بر روی موش‌های آزمایشگاهی نشان می‌‌دهد اثرات نوروتوکسیک (مخدر اعصاب) به سن نورون‌های مغز بستگی دارد نه سن حیوانی که تحت بیهوشی قرار گرفته است.

اگر چه برای تایید ارتباط یافته‌ها با انسان تحقیقات بیشتری لازم است، اما دکتر آندریاس لوئپ، پزشک و محقق بخش بیهوشی، در این مطالعه اهمیت این امر را برای سلامتی میلیون‌ها نفر از کودکان و بزرگسالان که سالانه تحت بیهوشی جراحی قرار می‌گیرند نشان می‌دهد.

دکتر لوئپ گفت: «بر خلاف باورهای قبلی، نشان می‌دهیم که مرگ سلولی ناشی از بیهوشی در نورون‌ها به مغز افراد نابالغ محدود نمی‌شود. در عوض به نظر می‌رسد این آسیب ناشی از بیهوشی، نورون‌هایی را مورد هدف قرار می‌دهد که در سن خاص مرحله‌ی بلوغ قرار دارند. این یافته‌ها ما را یک گام به درک مکانیسم اساسی این پدیده نزدیک‌تر می‌کند.»

نورون‌های جدید که به وفور در بسیاری از مناطق مغز افراد جوان تولید می‌شود بیانگر این مطلب است که چرا پژوهش‌های قبلی بر مراحل رشد و سن فرد متمرکز شده بودند. در یک مغز بالغ روند شکل‌گیری نورون‌های جدید به طور قابل ملاحظه‌ای کند می‌شود، اما تولید آن تا مراحل بعدی زندگی در گایروس و پیاز بویایی ادامه می‌یابد.

لئوپ و همکارانش در این پژوهش به طور خاص بر گایروس دندانه‌ای که به کنترل یادگیری و حافظه کمک می‌کند متمرکز شدند. این پژوهش با همکاری محققان از کالج پزشکی دانشگاه سینسیناتی و بیمارستان کودکان دانشگاه فودان شانگهای چین انجام شدند.

محققان موش‌های نوزاد، نوجوان و جوان را با بی‌حس‌کننده‌ی ایزوفلوران که استفاده‌ی کلینیکی گسترده‌ای دارد، با دزی نزدیک به آنچه در عمل جراحی بکار می‌رود بیهوش کردند. در تایید پژوهش‌های قبل، نوزادان موش مرگ گسترده‌ی نورون‌ها را در ساختار‌های مغزشان نشان دادند که اثر مهمی بر گایروس‌های دندانه‌ای نداشت. با این حال این اثر در موش‌های جوان برعکس بود، یعنی حداقل اثر نورونی در ساختارهای مغز و در مقابل مرگ قابل توجه سلول‌ها در گایروس‌های دندانه‌ای را نشان دادند.

این تیم تحقیقاتی سپس مطالعات گسترده‌ای برای یافتن سن و مرحله بلوغ نورون‌های متاثر را که مشخصه‌ای از آسیب‌پذیری و مرگ سلولی ناشی از بیهوشی بودند انجام دادند و نتایج مشابهی در موش‌های بالغ نیز مشاهده کردند.

در تحقیقاتی که بیش از 10 سال گذشته انجام شده است روشن شده که استفاده از بی‌حس‌کننده‌ها، مرگ سلولی را در مغز حیوانات در حال رشد افزایش می‌دهد که این امر موجب افزایش نگرانی سازمان غذا و داروی آمریکا، پزشکان، متخصصین علوم اعصاب و عموم مردم گشته است. همچنین پیگیری این مطالعات در کودکان و بزرگسالان که تحت بیهوشی‌های جراحی قرار گرفته‌اند، وجود ارتباطی با اختلالات یادگیری و اختلالات حافظه را نیز نشان می‌دهد.

ضمن هشدار فوری درباره‌ی یافته‌های فعلی بر روی کودکان و بزرگسالان تحت بیهوشی، دکتر لئوپ گفت که تیم تحقیقاتی وی در حال تلاش برای آگاهی کافی از تاثیرات بیهوشی بر واکنش‌های شیمیایی مغز و توسعه‌ی استراتژی‌های درمانی محافظ مورد نیاز می‌باشند. برای این منظور، گام بعدی آن‌ها شناسایی فرایندهای مولکولی خاصی می‌باشد که با بیهوشی منجر به مرگ سلول‌های مغز می‌شود.

دکتر لئوپ گفت: «جراحی اغلب برای نجات جان انسان‌ها حیاتی است و معمولا بدون بیهوشی قابل انجام نیست. پزشکان باید به طور دقیق با بیماران، والدین و همراهان وی درباره‌ی خطرات و مزایای بیهوشی صحبت کنند تا با آگاهی از خطرات آن تا خد ممکن از درمان به این صورت اجتناب کنند.»

دکتر لئوپ در این پژوهش با همکاری محققان از کنسرسیوم تحقیقات تصویربرداری عصبی در مرگز پزشکی بیمارستان کودکان سینسیناتی، به بررسی تاثیر بیهوشی در مغز کودکان با استفاده از تصویر برداری تشدید مغناطیسی یا MRI که یک تکنولوژی غیرتهاجمی‌ست پرداخته است.

نکته : دوستان قبل از انجام هر نوع عمل و بیهوشی بیماری های زمینه ای خود را با پزشک بیهوشی در میان بگذارید .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد