دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

با علایم بروز آلرژی آشنا شوید

download (1)

بخوانید در دانشنامه سلامت در مورد آلرژی و علایم این بیماری بیشتر آشنا شوید

آبریزش بینی، ریزش اشک، سرفه و عطسه از جمله علایم آلرژی هستند. داروها، مواد شیمیایی و حتی شرایط فیزیکی خاصی می توانند چنین علایمی را ایجاد کنند.

متخصصان معتقدند که 20 تا 25 درصد افراد از نظر ژنتیکی در معرض آلرژی قرار دارند که این رقم در مورد افرادی که به حساسیت های فصلی دچار می شوند، 35 میلیون نفراست . بیش از یک قرن است که پزشکان به درمان ناراحتی های آلرژی می پردازند، اما علت ریشه ای که رو به افزایش است در پرده ای از ابهام است. تاریخچه خانوادگی ، کلید مسئله است . بر طبق یافته های آکادمی آلرژی، آسم و ایمونولوژی ، اگر یکی از والدین دچار آلرژی باشد، احتمال ابتلای کودک به آلرژی 48 درصد است واگر پدر و مادر هر دو به آلرژی دچار باشند این رقم به 70 درصد می رسد.

یکی از تئوری های جدید بحث انگیز در مورد آلرژی، فرضیه بهداشت است. بدن ما طوری طراحی شده تا مهاجمان خارجی و دشمنان را دفع کند و این کار از طریق مبارزه با آن ها انجام می شود. مطالعات نشان داده اند کودکان روستایی که در میان حیوانات اهلی و باکتری های مربوط به آنها زندگی می کنند ، بسیار کمتر از کودکان شهری دچار آلرژی می شوند. شاید آلرژی یک سیستم دفاعی قدیمی باشد. ما تصور می کنیم که آنتی بادی آلرژی برای مبارزه با انگل ها طراحی شده است. مواد آلرژی زای این سیستم دفاعی شامل سلول های نگهبانی است که در بینی، چشم ها، ریه و مسیر روده تکثیر می شوند و وقتی مشکل ایجاد می شود آنها هیستامین و مواد شیمیایی دیگری تولید می کنند که موجب بروز علائمی مشابه آلرژی می شود. اکثر افراد نمی دانند که فقط پروتئین ها می توانند موجب عکس العمل های آلرژیک شوند.

متخصصان آلرژی فکر می کنند مردم ترشح ناگهانی هیستامین را با واکنش ناگهانی بینی، گوش ها و گلو در ترشح اشتباه می گیرند. هیستامین با مواد آلرژی زا ترشح می شود ، اما ممکن است عوامل دیگری نیز در ترشح آن دخالت داشته باشند.

مثلاً فلفل از طریق برخی مکانیسم ها موجب تحریک هیستامین شده و هنوز ماهیت واقعی این مکانیسم معلوم نشده است.

برخی خانم ها در زمان بارداری علائمی شبیه آلرژی دارند. داروهایی مانند داروی خاص فشار خون بالا یا مصرف بیش از حد اسپری های بینی بدون تجویز پزشک باعث این علائم می شوند. مشکلات عفونی مثل عفونت سینوس یا بیماری های مزمن که در سنین میانسالی ایجاد می شوند، می توانند علائمی شبیه به آلرژی داشته باشند.

توصیه می شود اسپری آب و نمک برای شستشوی بینی را فراموش نکنید.

اخیراً پژوهشگران روش جدیدی برای پیشگیری و درمان حساسیت های فصلی ابداع کرده اند.

در این روش که توسط محققان یک موسسه تحقیقات پزشکی در سیدنی استرالیا ابداع شده است، از نوعی دماغ گیر ویژه برای جلوگیری از ورود گرده گیاهان به داخل بینی و شروع علائم حساسیت استفاده می شود.

این دماغ گیر ویژه در ساختارخود دارای فیلترهای خاصی است که گرده گیاهان را به خود جذب کرده و از ورود آنها به مخاط بینی جلوگیری می کند. بدین ترتیب از بروز آبریزش بینی و عطسه جلوگیری می شود.

ساختار این دماغ گیر به گونه ای است که راه را برای تنفس از بینی باز نگاه می دارد و اختلالی در فرآیند تنفس ایجاد نمی شود.

حساسیت گاهی می تواند فصلی باشد و فقط در همان فصل بروز می کند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد